Financiën en Economie

Jorritsma gaat in nieuwe wet overstag

Toch baangarantie bij
concurrentie busvervoer

DEN HAAG – In de nieuwe wet die concurrentie in het openbaar vervoer introduceert, worden toch garanties voor het zittende personeel opgenomen. Eerder weigerde minister Jorritsma van verkeer chauffeurs en kantoorpersoneel van de busbedrijven zekerheden te verschaffen.

De voorlopige tekst van de Wet personenvervoer circuleert op diverse ministeries ter voorbereiding van een kabinetsbesluit. Op zijn vroegst volgende week oordeelt de ministerraad over de plannen.

De regeling voor het personeel is het gevoeligste punt uit de wet. Eind vorig jaar dreigden massale stakingen in het openbaar vervoer omdat in de toenmalige conceptwet niets geregeld was voor de werknemers. Jorritsma weigerde dat, omdat ze de concurrentie zo veel mogelijk wil aanwakkeren, ook op personeel en arbeidsvoorwaarden.

In de nieuwe wet is Jorritsma voor een deel overstag gegaan, zo bevestigen betrouwbare bronnen rond het ministerie. De bedoeling is dat als een nieuwe busmaatschappij het vervoer in een bepaalde regio overneemt, zij al het zittende personeel in dienst moet nemen tegen de oude arbeidsvoorwaarden. De nieuwe ondernemer mag de werknemers niet selecteren.

Bovendien blijven de oude arbeidsvoorwaarden gelden totdat de cao afloopt. Ook daarna moet in ieder geval een cao worden toegepast die in het openbaar vervoer gebruikelijk is. Dat kan de cao voor het streekvervoer zijn, maar ook de cao die bij stadsbusbedrijven is afgesloten. De ondernemer is verplicht te overleggen met de vakbonden. Het is niet de bedoeling dat er op een gekunstelde manier naar goedkopere arbeidsvoorwaarden wordt uitgeweken, zoals het toepassen van de taxi-cao of die voor touringcarchauffeurs.

Met deze punten is voldaan aan een aantal eisen van de vakbonden. Het is nog niet duidelijk wat Jorritsma doet met een andere eis: het voortzetten van de bestaande pensioen- en vut-regelingen. Het is juridisch niet mogelijk een ondernemer te verplichten pensioenafspraken na te komen waarover hij zelf nooit heeft kunnen onderhandelen.

Stap vooruit
De vakbonden noemen de aangepaste conceptwet een stap vooruit, maar willen de definitieve teksten nog uitgebreid bestuderen. Bovendien eisen ze een regeling voor de oudedagsvoorziening.

De Wet personenvervoer regelt dat de verschillende busregio's openbaar worden aanbesteed. Het bedrijf dat de meeste bussen laat rijden voor de minste subsidie, krijgt de gunning om enkele jaren in dat gebied het openbaar vervoer te exploiteren. De regeling voor het personeel is van belang voor het spoorvervoer, omdat Jorritsma ook de regionale stoptreinen wil aanbesteden.