De Bioderij maakt van traditionele lekkernij een gemaksartikel
Oude pannenkoek is als kant-en-klaarproduct nieuwDoor drs. A. A. C. de Rooij SLIEDRECHT Slechts een op de acht consumenten weet dat er in de supermarkten kant-en-klare pannenkoeken verkrijgbaar zijn, zo blijkt uit onderzoek. Er liggen voor ons dus volop kansen, constateert commercieel directeur Herman Brand van De Bioderij in Sliedrecht. Dat jonge bedrijf bezorgt een traditionele lekkernij een nieuw leven in de vorm van een gemaksartikel. Een zoete geur komt je tegemoet als je uit de auto stapt. De Bioderij, met bijna 25 personeelsleden, bezit de capaciteit om per uur 40.000 pannenkoeken te bakken. Ze worden afgekoeld en verpakt en vervolgens naar de winkels vervoerd. Daar hebben ze een plaatsje veroverd in wat heet het koelverssegment. De afnemer behoeft ze thuis alleen even op te warmen. Brand: We beschikken over een brede doelgroep. Van jong tot oud, iedereen eet immers wel eens pannenkoeken. Ze zelf bakken voor de kinderen geeft weliswaar een stuk plezier in huis, maar tegenwoordig heeft iedereen steeds meer haast. En vooral ouderen, alleenstaanden en tweeverdieners zullen het zich al snel gemakkelijk maken door er gewoon een paar te kopen. Je ziet dan ook dat de vraag naar het kant-en-klare product groeit ten koste van die naar de bakmixen. Ondernemingsgeest Jan Vink is directeur-eigenaar van De Bioderij; iemand met een aangeboren ondernemingsgeest en met een neus voor het gat in de markt. Altijd bezig met de dingen van morgen, merkt Brand over hem op. Vink vertelt: We zijn gewoon begonnen, zonder een marktanalyse of iets dergelijks en zonder een bewuste strategie. Het sloeg meteen enorm aan. Aan vraag heeft het nooit ontbroken. Op een beurs in Gent kwam ik voor het eerst in aanraking met de kant-en-klare pannenkoek, van een Belgische fabrikant. Ik stond er aanvankelijk nogal sceptisch tegenover. In Nederland bakken de mensen die zelf, zei ik. Een poosje later ontmoette ik die man weer, toen op een beurs in Parijs. Misschien had ik een betere bui, ik weet het niet, maar in ieder geval zag ik het bij die gelegenheid wél zitten. Op die manier introduceerde Vink het bewuste product in Nederland. Het ondernemerschap trok hem al langer. Eerst had hij een fabriekje voor zuivelwaren. Hij bereidde op ambachtelijke wijze kaas, biogarde, boerenkwark en yoghurt. Later begon hij in de ouderlijke woning, een boerderij langs de A15 nabij Papendrecht, een zuivelgroothandel. In die periode nam hij de pannenkoek in zijn assortiment op. Succes Met de Belgische leverancier ontstonden op zeker moment echter problemen. Vink: Hij belde dat hij vier weken op vakantie ging en dat ik gedurende die tijd niet zou worden bevoorraad. Dat zullen mijn winkeliers niet accepteren, besefte ik. Dus dreigde voor mij het einde van het pannenkoekenverhaal. Via een bevriende relatie het was medio 1994 kreeg Vink de beschikking over de benodigde financiële middelen om in eigen huis te gaan bakken. Hij verbouwde in ijltempo de boerderij. Na twee weken had hij die klus geklaard en kon hij starten. Met hulp van familie en vrienden lukte het een niveau van zo'n vijftienhonderd stuks per dag te bereiken. Alles, van het beslag maken tot het verpakken, gebeurde met de hand. De jonge ondernemer: Het werd een geweldig succes. Er was een enorme markt, ontdekten we al snel. We stonden dag en nacht te bakken. Een stormachtige ontwikkeling zette in, met eind 1994 opnieuw een verbouwing en tevens het afstoten van de zuivel. Spoedig daarna volgde de aankoop van een bedrijfspand op het industrieterrein in Sliedrecht. Een fikse tegenslag, die bijna het faillissement veroorzaakte, trad op toen er rond de aanschaf van een oven het een en ander verkeerd ging. Met enige vertraging kwam de beoogde automatisering van het productieproces eind 1995 toch tot stand. Het ambachtelijk karakter is daardoor verdwenen. Wat de bereiding betreft, maar niet qua receptuur en qua ingrediënten, haast Vink te zeggen. Wie nu de machines in de fabriek ziet, krijgt eerder de indruk dat hier een computerpannenkoek wordt vervaardigd. Het handwerk behoort tot het verleden. We hebben inderdaad veel geïnvesteerd in de technologie, beaamt Brand. Poffertjes Inmiddels levert De Bioderij aan bijna alle supermarkten in Nederland, waaronder Albert Heijn, Edah, Emté, C1000, De Boer, Spar, Konmar en Super. Behalve de gewone, platte pannenkoek, gezoet en ongezoet, omvat het assortiment thans ook gevulde pannenkoeken, met gele room en met appel en kaneel. Het is een veelzijdig product met talrijke toepassingsmogelijkheden, stelt Brand vast. Op het programma staat de introductie van de pannenkoek met spek, ham, kaas en ragout. Hetzelfde geldt voor de ingevroren pannenkoek. Maar in Nederland loopt dat zie je bij alle etenswaren vers beter dan diepvries, luidt daarbij de kanttekening van de directeur die de commerciële aspecten behartigt. En verder verklaart hij: Gemaksvoeding en kant-en-klare maaltijden zijn in. De pannenkoek past perfect in die trend. Het gaat bovendien om een voedzaam product. Je doet jezelf niet tekort als je het als maaltijd nuttigt. Vorig jaar deden de poffertjes hun intrede, eveneens met veel succes. Brand: We durfden zelfs geen reclamecampagnes te voeren omdat we bang waren dat we de vraag niet aan zouden kunnen. Binnenkort wordt een nieuwe oven in gebruik genomen, met een capaciteit van honderdduizend stuks per uur. Concurrentie De Bioderij is in Nederland veruit marktleider op het gebied van koelverse, verpakte pannenkoeken. De concurrentie komt voornamelijk van enkele kleine Belgische fabrikanten. Vink: Wij zijn weliswaar duurder, maar daar staat een duidelijk betere kwaliteit van onze kant tegenover. Wij passen bijvoorbeeld geen kleurstoffen en geen conserveringsmiddelen toe. Om nog eens iets te noemen: het maakt natuurlijk verschil of je roomboter gebruikt of margarine. Vink zal naar zijn zeggen beslist geen concessies doen op die punten omwille van de slag met de Belgen. Hij legt uit voor welke aanpak hij in dat opzicht heeft gekozen. De bv nam afgelopen november Pan-bake Holland in Ommen over. Vanuit Sliedrecht blijven we een exclusieve pannenkoek aanbieden, terwijl de vestiging in Ommen, die zoveel mogelijk als zelfstandige unit en met eigen labels opereert, voluit de concurrentie met de zuiderburen aangaat en dat met een pannenkoek van een andere kwaliteit, een andere verpakking en daardoor ook een ander prijsniveau. Plannen in overvloed, zoals het een ambitieuze ondernemer betaamt. Er vindt al enige export plaats naar Duitsland. Uitbreiding daarvan en afzet in landen als België, Frankrijk en Engeland liggen in het verschiet. En verder wil De Bioderij naast de fabriekshal een pannenkoekenhuis openen. Wellicht een gouden greep, want met Ikea als buur en een meubelboulevard op korte afstand zal het aan passanten zeker niet ontbreken. |