Financiën en Economie

Accent ligt op intercontinentale vluchten

Schiphol stelt kwaliteit
boven groei luchthaven

SCHIPHOL – De luchthaven Schiphol streeft de komende tien jaar naar kwaliteit en selectieve groei. De luchthaven hoeft niet de grootste in Europa te worden, maar wel de beste. Dat staat in de Meerjarenstrategie 1997-2007.

Daarmee ziet Schiphol overigens niet geheel af van de mainport-strategie, waarbij groei het enige doel was. Schiphol wil nog steeds de belangrijkste overstapluchthaven in Europa worden, maar ziet zich beperkt door milieu- en capaciteitsschaarste. Daarom wil de luchthaven zich concentreren op de intercontinentale vluchten. De Nederlandse Spoorwegen moeten naast de KLM de tweede „homecarrier” worden. NS kan vijf miljoen passagiers per hogesnelheidstrein van en naar België, Frankrijk en Duitsland vervoeren.

Als Schiphol te vol wordt en de KLM naar andere Europese luchthavens gaat uitwijken, wil de luchthaven samen met de KLM nieuwe thuisbases gaan exploiteren. De gedachten gaan uit naar Milaan en Londen. De luchthaven ziet overigens ook een –beperkte– rol weggelegd voor de regionale luchthavens in Nederland. Die zouden een deel van het middellange vervoer over moeten nemen.

Schiphol wil ook zijn eigen positie in het buitenland versterken door meer deelnemingen in luchthavens op diverse locaties in de wereld. Het bedrijf exploiteert nu al de luchthavens van Brisbane (Australië) en John F. Kennedy bij New York. Schiphol wil de exploitatie in handen krijgen van ten minste nog twee luchthavens in de Verenigde Staten en daarnaast in het Verre Oosten en Europa.

Met omwonenden, milieubeweging en overheden wil de luchthaven de relaties versterken. Bovendien moet de bereikbaarheid van de luchthaven verder verbeteren. In 2003 moet 40 procent van het personeel en de passagiers per trein naar de luchthaven komen.

Hogesnelheidstreinen
NS is verheugd over de benoeming tot tweede homecarrier. „Eigenlijk zijn we dat al. Hogesnelheidstreinen kunnen een groot deel van het middellange-afstandsvervoer binnen Europa voor hun rekening nemen. Daar zijn luchtvaartmaatschappijen en luchthavens mee gebaat. Onze rol daarin is nog niet duidelijk zolang nog niet is vastgesteld wie die hogesnelheidstreinen gaan exploiteren”, aldus een woordvoerster van NS.