Financiën en Economie

Franse chauffeurs werken weer

Duitsland komt
met plan tegen
wegblokkades

BONN/PARIJS – Duitsland presenteert in de EU binnenkort een plan dat een einde moet maken aan acties zoals de Frans vrachtwagenchauffeurs de afgelopen week hebben gevoerd. Stakende chauffeurs hebben zaterdagochtend de laatste blokkades opgeheven.

De Duitse minister van transport, Matthias Wissmann, verklaarde tegenover de krant Welt am Sonntag dat de economische schade van de acties voor andere landen onaanvaardbaar is.

Schadevergoeding
„Hele economieën lopen schade op”, aldus Wissmann. Hoe zijn plan er precies uitziet, is nog niet duidelijk, Wel wil Wissmann dat de EU-regeringen zich er op vastleggen dat de Europese markt volgens de regels draait en dat de belangrijkste transportroutes open blijven. Verder wil hij dat een land waar acties plaatshebben, verplicht wordt binnen drie maanden de daardoor ontstane schade te vergoeden.

Het verkeer in Frankrijk kon de afgelopen dagen weer volop rijden, maar benzine was nog niet overal te krijgen. De blokkades die actievoerende vrachtwagenchauffeurs sinds vorige week zondag hadden opgeworpen, waren zaterdagmiddag allemaal verdwenen.

De regering in Parijs had het rijverbod opgeheven dat tijdens de weekwisseling geldt voor zware vrachtwagens. Niet alleen konden zo de truckers die hadden vastgezeten naar huis, maar ook konden de benzinestations weer worden bevoorraad. Op het hoogtepunt van de acties zat 40 procent van de benzinestations zonder brandstof.

Het loonakkoord dat de grootste vakbond, CFDT, in de nacht van donderdag op vrijdag met de werkgevers in het wegtransport heeft gesloten, kan nog steeds niet de goedkeuring wegdragen van de kleinere bond Force Ouvrière (FO). Deze bond, die ongeveer 11 procent van de werknemers in het Franse wegtransport vertegenwoordigt, heeft haar leden opgeroepen vandaag weer met blokkades te beginnen.

Boeven en dieven
Of het daar van komt, is maar de vraag. De FO beschuldigde de CDFT, die de belangen van 80 procent van de Franse truckers behartigt, wel van verraad en noemde het loonakkoord „een overeenkomst tussen boeven en dieven”. Ook waren er vrachtwagenchauffeurs die openlijk hun lidmaatschapskaart van de CFCT verbrandden.

De regering-Jospin kreeg zaterdag in de Franse pers alle lof omdat het haar gelukt is relatief snel een einde te maken aan de acties. De pers schreef verder dat er andere oplosingen voor conflicten als die met de truckers gevonden moeten worden. Frankrijk kan niet iedere keer worden gegijzeld, zo luidden de meeste commentaren.