Economie19 september 2001

Particulier adverteert „positief” in kranten

Experiment moet
koers KPN opkrikken

AMSTERDAM – Telecombedrijf KPN is onderwerp geworden van een experiment. Dit experiment moet uitwijzen of de belabberde beurskoers van het concern kan worden opgekrikt door „positieve communicatie.”

In drie kranten, waaronder de gratis Metro, werden beleggers maandag opgeroepen zo veel mogelijk aandelen KPN te kopen en te houden. De koers is zo laag, dat niemand zich er echt een buil aan kan vallen, luidt de aansporing. „De kans is groter dat we er met zijn allen wat aan verdienen en tegelijkertijd de onderhandelingspositie van KPN in haar zoektocht naar strategische partners verbeteren.”

De advertentie is van de Stichting Dit Bedrijf Is Meer Waard, een initiatief van H. Becht. Hij is merken- en communicatiedeskundige en directeur van een adviesbureau in Amsterdam.

„De koersval van het volksaandeel KPN is in belangrijke mate een emotionele koersval; de psychologie van de beurs, onder druk van koppen in de media. Dit fascineert mij. Ik wil uitvinden wat een andere vorm van communicatie voor invloed heeft op beleggers”, verklaart Becht.

Becht erkent dat de koersval ook zakelijke oorzaken heeft. „Er zijn fouten gemaakt, de schuldenlast is enorm. Maar KPN is anders dan de luchtbellen van de internethype een stevig bedrijf, een marktleider.”

Becht bezit naar eigen zeggen 4000 aandelen KPN. Een deel kocht hij vorig jaar tegen een koers van 57 euro. KPN ging gisteren de handel in tegen een koers van 2,78 euro. Becht heeft er financieel belang bij dat de koers stijgt. Maar daar gaat het niet om, zegt hij. „De kosten van deze operatie zijn hoger dan een redelijke koersstijging van mijn aandeeltjes zou kunnen goedmaken. Het gaat om het experiment.”

Becht wil doorgaan met het plaatsen van soortgelijke „positieve” advertenties. Dit hoopt hij te kunnen bekostigen met financiële bijdragen van sympathiserende beleggers. Inmiddels zijn er via de website van de stichting honderden reacties binnengekomen, aldus Becht.

Niet onsympathiek
Bij KPN hebben ze de advertentie ook gelezen. „Wij kunnen de oproep om aandelen KPN te kopen niet onsympathiek vinden”, reageert een woordvoerder. Minder te spreken is hij over de kritiek in de advertentie dat KPN niet communiceert met zijn 'kleine' beleggers. „Daar doen wij juist heel veel aan.” KPN laat het experiment verder voor wat het is, aldus de woordvoerder.