Introductie zal niet zonder problemen verlopenAirbus start met bouw superjumboVan onze redactie economie TOULOUSE Airbus neemt de superjumbo in productie. Dat heeft het Europese vliegtuigbouwconsortium gisteren bekendgemaakt. Voor het vliegtuig, met minimaal 555 stoelen, hebben zich voldoende klanten gemeld. Het aantal orders is eind vorige week de vijftig gepasseerd. Airbus Industries noemt zijn A3XX sinds gisteren A380.
De officiële lancering was door de grote orderportefeuille niet meer dan een hamerstuk. Airbus heeft een nieuw vlaggenschip, aldus M. Bisschof, voorzitter van de raad van commissarissen van Airbus. Dit is de definitieve doorbraak van Airbus als volwassen concurrent op de wereldmarkt. De A380 moet de 747 van concurrent Boeing gaan overvleugelen. Het eerste model, de A380-100, wordt in 2006 geleverd. Een eerste testvlucht is eind 2004 voorzien. Zonder problemen zal de introductie van het toestel niet verlopen. De megajumbo moet met twee pompen in totaal 260 ton brandstof tanken. De vliegtuigen zijn daarop berekend, de luchthavens niet. Ook de verwerking van de grote stroom passagiers lijkt problemen op te kunnen gaan leveren. Nog maar zes of zeven vliegvelden ter wereld zouden het supertoestel kunnen ontvangen. Reactie VS Boeing, marktleider in grote vliegtuigen, heeft tot dusver niets gezien in de commerciële exploitatie van een vliegtuig met meer dan 500 stoelen. Airbus daarentegen heeft zelfs ontwerpen op tafel liggen voor voertuigen waarin zo'n 1000 passagiers zitting kunnen nemen, inclusief bioscoopzalen en fitnessruimtes. Concurrent Boeing heeft steeds volgehouden dat er geen markt is voor superjumbo's. De Amerikaanse vliegtuigbouwer lijkt in zijn gevecht met Airbus steun te krijgen van de Amerikaanse regering. President Clinton waarschuwde maandag de Europese regeringen dat zij geen niet-commerciële subsidies mogen geven voor de bouw van de superjumbo. Hij dreigde anders een klacht bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in te dienen. De Europese Commissie heeft gisteren boos gereageerd op de uitlatingen. Volgens een woordvoerder van de commissie is Washington eropuit de marktpositie van Boeing te verdedigen. Er zou alleen sprake zijn van leningen aan Airbus en niet van subsidies, aldus de zegsman. De ontwikkelingskosten van de Airbus bedragen zo'n 12 miljard dollar (30 miljard gulden). Het merendeel wordt opgebracht door de aandeelhouders van Airbus Industrie: EADS en British Aerospace (BAe). Ongeveer eenderde komt voor rekening van nationale overheden. Stork gaat voor 2,5 procent deelnemen in de ontwikkeling. Het levert door overgenomen Fokker-onderdelen onder meer de vleugelkleppen en de voorkanten van de vleugels. Overigens verstrekt het ministerie van Economische Zaken een lening onder gunstige voorwaarden voor de financiering van eenderde van de ontwikkelingskosten van Stork. De officiële lancering bezorgde EADS en British Aerospace gisteren koersstijgingen op de effectenbeurzen. EADS steeg met 3,6 procent tot bijna 22 euro. Een aandeel BAe werd 1,85 procent duurder. Verheugd De Nederlandse vliegtuigindustrie reageert enthousiast op het gisteren genomen besluit van Airbus, aldus een woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR). Meer duidelijkheid over een mogelijke Nederlandse bijdrage aan de superjumbo is er sinds gisteren niet gekomen. De besprekingen lopen nog tot halverwege volgend jaar, aldus woordvoerster Christine Windmeijer. Ze verwacht dat het gisteren genomen besluit de besprekingen zal bespoedigen. Stork Aerospace Group is in de race voor de levering van lichtgewicht materiaal voor de bovenkant van de romp en delen van de vleugels van het toestel. Dit zogenaamde glare, ontwikkeld in combinatie met de TU Delft, bestaat uit een sandwichconstructie van aluminiumlaagjes verlijmd met glasvezelversterkte kit. Dit materiaal is tot 20 procent lichter dan het gebruikelijke aluminium en bovendien veel brandbestendiger. Stork is ook tevreden over het besluit van Airbus. Het technologiebedrijf uit Naarden heeft de achterliggende jaren veel energie gestoken in het productieklaar maken van glare. De kansen zijn groot, maar de partijen moeten het nog eens worden over de prijs. |