Economie24 november 2000

Stereo, magnetron
en tv in trek
bij consument

VOORBURG – De kooplust van de Nederlander richt zich vooral op de consumentenelektronica.

De winkels met stereotorens, televisies, koelkasten en magnetrons kenden in het derde kwartaal de grootste omzetstijging (11 procent) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De elektronicabranche was de sterkste groeier in de detailhandel, waarvan de totale omzet in het derde kwartaal met 5,3 procent toenam. De omzet van de non-foodwinkels nam met 7 procent toe, die van de voedingsmiddelenwinkels met 2,2 procent.

In de non-food deden vooral de drogisterijen (plus 7,6 procent) en de kledingwinkels (plus 8,5 procent) het goed. Textielsupers (plus 4,3 procent) en woninginrichters (plus 4 procent) presteerden beneden het gemiddelde. De winkels in huishoudelijke artikelen zagen de omzet zelfs dalen met 2,4 procent.