Financiën en Economie 29 juli 2000

NS blijft bij
dubbelspoor
naar Duitsland

UTRECHT – De komst van de hsl-oost maakt een spoorverdubbeling tussen Utrecht en de Duitse grens noodzakelijk.

Als ook de hogesnelheidstrein over het bestaande spoor moet rijden, loopt het treinverkeer op het drukke traject Utrecht-Arnhem vast, stellen de Nederlandse Spoorwegen.

NS hoopt met een offensief alsnog twee extra sporen naar de Duitse grens van de grond te krijgen. De komende periode zullen ze met de kamers van koophandel van Gelderland, Utrecht, Amsterdam, veel gemeenten langs het huidige spoor en de werkgeversorganisatie VNO-NCW de Tweede Kamer proberen te bewerken. Doel is minister Netelenbos (Verkeer) op andere gedachten brengen.

De bewindsvrouw sprak zich vorige maand uit tegen de door NS gewenste spoorverdubbeling. Volgens haar staan de kosten van de aanleg niet in verhouding tot het aantal reizigers dat ervan gebruik zal maken. Begin volgend jaar neemt de minister een definitieve beslissing.

NS wijst erop dat al in het uit 1988 daterende plan Rail 21 viersporigheid als uitgangspunt voor een oostelijke hsl-lijn is meegenomen. Meer ruimte voor de bestaande treinen en de toekomstige hsl is nodig, zeker nu het treinverkeer de komende jaren zal toenemen. NS benadrukt dat de twee nieuwe sporen zowel door de hsl-oost als door andere treinen kunnen worden gebruikt. De eerste hogesnelheidstrein naar Duitsland rijdt naar verwachting in 2010.