Digitaal

Routeplanners staan 200 kilometer per uur op kinderkopjes toe

Wedren om digitale wegenkaarten

Door Helma Struijk
Of de reis nu gaat naar een stekje in eigen land of naar een zonnige camping aan het Lago Maggiore, een goede kaart is onmisbaar om op de vakantiebestemming te komen. Maar de vele wegen die naar Rome leiden, maken van het voorbereiden van de autorit soms een tijdrovende puzzel. Routeplanners berekenen in een paar tellen de beste route, en weten dan ook nog te vertellen hoe lang de rit duurt en wat de reis gaat kosten.

Een enorm oppervlak aan wegenkaart samengeperst op een zilveren schijfje, én een programma dat een route uitstippelt van A naar B: routeplanners combineren beide. Het aanbod is ruim; de onderlinge verschillen op sommige punten groot, op andere minimaal.

Afhankelijk van het bestreken gebied werken de planners tot op straatniveau (bijna alle Nederland- en Benelux-planners), of geven een beschrijving van stad naar stad (de Europa-planners). De betere Europa-programma's wijzen aan de hand van postcodegebieden ook de weg naar stadsdelen.

De meeste planners kunnen een route via een of meer tussenpunten plannen; maar een punt vermijden –handig bij files – kan alleen bij Easy Travel. Vaak is het mogelijk brandstofverbruik en -kosten in te stellen. De programma's houden echter geen rekening met variërende brandstofprijzen in verschillende landen. Ook kosten voor tolwegen en ponten ontbreken.

Snelheden instellen kan behalve bij de AND-planner bij alle routeplanners. Bij Easy Travel is het mogelijk zes voorkeursinstellingen te bewaren. Geen van de planners trekt zich iets aan van de snelheidslimieten. Of het nu om de Duitse Autobahn gaat of om een met kinderkopjes geplaveid binnenweggetje, het blijkt mogelijk op alle wegen tot 150 of 200 kilometer per uur te rijden.

Kaartjes en routebeschrijvingen printen kan met elk programma; routes bewaren of naar een ander programma exporteren is mogelijk bij de routeplanners van de ANWB en Route 66. Easy Travel heeft daarvoor een klembordfunctie. AND Route 98 geeft behalve de exportfunctie zelfs een e-mail-mogelijkheid voor kaartje en beschrijving.

AND Route 98 Nederland
De AND Route 98 Nederland-planner is een eenvoudige routeplanner die routes berekent tussen Nederlandse plaatsen, of, bij grotere steden, tussen postcodegebieden. Het is de goedkoopste, maar heeft ook de minste mogelijkheden en mist nogal wat kleinere plaatsjes. Die eenvoud verklaart wellicht de snelheid van het programma.

Een route kiezen is simpel: een vakje invullen voor het vertrekpunt en een voor de bestemming. Na een druk op de knop rollen er drie alternatieve routes uit. De planner biedt de mogelijkheid de route via een of meer tussenstops te laten verlopen.

De kaart ziet er niet zo fraai uit, en de in- en uitzoomfunctie is ook niet om over naar huis te schrijven. De routebeschrijving is helder en kan in uitgebreidheid worden aangepast op vier niveaus. AND biedt als enige planner de mogelijkheid tussen twee routepunten een uitgebreide beschrijving op het scherm te krijgen, en de rest van de beschrijving beknopt te houden. Handig is de mogelijkheid om via Internet actuele verkeersinformatie binnen te halen, die wordt verwerkt bij het bepalen van de route.

Easy Travel
Easy Travel, een product van Andes Electronics en Suurland Falkplan, bestrijkt ook alleen Nederland, en heeft daarnaast in de nieuwste versie (2.0) de grote wegen in de grensgebieden met Duitsland en België opgenomen. Een route plannen gaat snel en eenvoudig, tot op straatniveau nauwkeurig. Easy Travel houdt rekening met eenrichtingsverkeer. In de basisversie kan één tussenpunt opgenomen worden, in de Pro-versie passen er veertien.

Veel instellingen zijn aan te passen, op de kleuren van de kaartjes na. Maar dat is ook niet zo nodig, ze zien er fraai en duidelijk uit, gebaseerd op de bekende Falk-kaarten. De routebeschrijving had wat overzichtelijker gepresenteerd kunnen worden. Deze planner biedt de mogelijkheid veelgebruikte adressen op te slaan.

Voor de kostenberekening kan alleen een kilometer- en een uurprijs opgegeven worden; de routeplanners van Route 66 en de ANWB bieden hiervoor ruimere mogelijkheden.

De nieuwste versies van de Benelux-planners van Route 66 en de ANWB kunnen zich dan ook aardig meten met Easy Travel, die vorig jaar bij een test van de Consumentenbond als beste uit de bus kwam.

Route 66 Benelux
Van Route 66 kreeg de Routeplanner Benelux de ondertitel “Van straat naar straat”. Deze routeplanner brengt Nederland, België en Luxemburg in kaart op achttien verschillende schalen. Het programma berekent de kortste, snelste, goedkoopste of zuinigste route per auto of vrachtwagen tussen iedere straat in de Benelux, tot in de kleinste gehuchten toe.

Een route plannen begint met het invullen van een dialoogvenster. Velden “van” en “naar” ontbreken, begin- en eindpunt en tussenstops worden onder elkaar ingevoerd. Gekozen kan worden tussen een route langs alle punten in de opgegeven volgorde, of in de optimale volgorde, een optie die bijvoorbeeld koeriers zal aanspreken. Handig is het toevoegen en bewaren van –veelgebruikte– adressen met behulp van de zogenaamde pushpins, te vergelijken met de spelden op een papieren kaart.

Doorrekenen van de route kost enkele seconden. De kaart is duidelijk, kleuren en detaillering zijn aan te passen. Dit moet in de legenda, een beetje omslachtig. De grootte ervan nodigt ook niet uit om de legenda in het scherm te laten staan. De routebeschrijving is naar keuze beknopt of uitgebreid; door met de muis een regel van de beschrijving aan te klikken, wordt op de kaart de plaats in de route omlijnd; een mogelijkheid die de meeste planners bieden.

De ANWB zette „alle 375.000 straten” in de Benelux op een schijfje. Na het opstarten van het programma verschijnt een bekend scherm. Deze routeplanner blijkt vrijwel identiek aan de Routeplanner Benelux van Route 66. De symbolen van de knoppen in de knoppenbalk zien er iets anders uit, wat logischer zelfs. Bovendien zijn bij de oriënteringspunten (onder “pushpins”) ook VVV- en ANWB-kantoren meegenomen. De ANWB Stratenplanner kost welgeteld 95 cent minder dan de Route 66-planner.

Europa-planners
De Europa-planner van Route 66 en de ANWB Routeplanner 98 Europa –ook weer identiek– zijn de grote broers van de Benelux-versies. Groot in de zin van de kaart; de planner berekent routes tussen 450.000 plaatsen in Europa, van de grotere plaatsen ook tussen postcodegebieden. De detaillering is enorm; het programma vindt zelfs kleine gehuchten. De kaart ziet er duidelijk uit. De mogelijkheden zijn gelijk aan die van de Benelux-versie.

De AND Route 98 Europa Pro noemt zich de „meest gedetailleerde wegwijzer door Europa”. Net als bij de Nederland-planner van AND worden de beschrijvingen inderdaad tot in detail weergegeven, maar de kaarten echter niet. Ze zijn ook nog eens onscherp, en verschijnen, in tegenstelling tot de routebeschrijving, langzaam op het beeldscherm. Pluspunt is dat ook deze routeplanner de kleinste plaatsen nog terugvindt.

De Europlanner van CityDisk blinkt uit in eenvoudigheid. Het programma is bijzonder gebruiksvriendelijk, bijna op het betuttelende af. Routes kunnen berekend worden tussen „duizenden locaties van steden en dorpen”. Grote kans dat de favoriete vakantieplek daar niet tussen zit. De mogelijkheden en de gedetailleerde en duidelijke kaarten halen het niet bij de planners van Route 66 en de ANWB, maar daar staat de gunstige prijs tegenover.

Voor alle cd-roms geldt dat ze minimaal een 486-processor met 16 Mb RAM-geheugen vereisen, de Europlanner van CityDisc en de AND-planners hebben genoeg aan 8 Mb RAM. Route 66 beveelt een Pentium-processor aan. Easy Travel en de Europlanner van CityDisc werken vanaf Windows 3.1; de overige programma's vanaf Windows 95. De AND-planners hebben maar 4 Mb ruimte nodig op de harde schijf; de planners van Route 66 en de ANWB vragen 40 Mb schijfruimte.