Digitaal |
Millenniumprobleem bij sociale diensten lang niet opgelostOp een houtje bijten in 2000Door S. M. de Bruijn De burgemeester uit een van de 548 Nederlandse gemeenten heeft het millenniumprobleem tijdig getackeld. Hij kondigde nu alvast aan dat de medewerkers van zijn afdeling automatisering op zaterdag 1 en zondag 2 januari 2000 moeten 'overwerken' om eventuele computerstoringen op te lossen. Echt gebeurd, zegt C. J. J. M. Stoop, de beleidsmedewerker van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) die zich meer dan fulltime bezighoudt met het millenniumprobleem. Afgelopen woensdag sprak hij in de Utrechtse Jaarbeurs op een themadag van Divosa, de vereniging van overheidsorganen voor sociale arbeid, over de gevolgen die het nullenprobleem heeft voor sociale diensten. Ik hoop maar dat de 400 gemeenten die niet vertegenwoordigd zijn hun zaakjes voor elkaar hebben. Terwijl hij het zegt, schudt hij ongelovig zijn hoofd. De cijfers zijn immers hard: van de 220 gemeenten die zich sinds september vorig jaar bij de VNG hebben aangemeld om hun complete computersysteem te laten doorlichten op mogelijke problemen bij de overgang van 1999 naar 2000, hebben tot nu toe slechts vijftig de formulieren teruggestuurd. Een tegenvaller, vindt Stoop. En dan gaat het hier nog maar om een inventarisatie op papier weliswaar de broodnodige eerste stap maar intussen is er nog geen byte veranderd. Stoop lijkt het zat om voorbeelden aan te dragen van problemen die straks kunnen gaan spelen. Wacht maar af, ze komen vanzelf naar u toe, zegt hij tegen de zaal. Maar de oplossingen niet, voegt hij er veelbetekenend aan toe. Terugbetalen Andere voorbeelden zijn de zogenaamde heronderzoeken waarbij de sociale dienst vaststelt of de omstandigheden van de cliënt niet gewijzigd zijn. Dat gebeurt in veel gevallen om de anderhalf jaar. Afhankelijk van de software die de gemeente gekocht heeft, lukt het dus na juli 1998 niet meer om daarvoor een datum in de computer te plaatsen. Houtje Door dan maar een back-up uit 1999 te pakken, ben je er niet, voorspelt Th. Kivits, sectorhoofd sociale zaken van de gemeente Tilburg. Hij noemt serieus de mogelijkheid dat gemeenten hun cliënten dan maar met een cheque of met klinkende munt moeten betalen. Tilburg is een van de gemeenten die in november vorig jaar gevraagd is mee te doen aan een proef om na te gaan welke gevaren dreigen. Kivits: We hebben al onze hardware, software, besturingssystemen en koppelingen naar andere computers bekeken en kwamen voor de afdeling sociale zaken op tachtig objecten die we moesten controleren. Voor een gemeente als Den Haag ligt dat zelfs op 900 objecten. Voor al die automatiseringsonderdelen stelde Tilburg vast of ze wel of niet millennium-proof waren, afgaande op de gegevens van de leverancier. De uitkomst loog er niet om, zegt Kivits. We zijn behoorlijk geschrokken. Het bleek dat 75 procent van ons systeem een jaar-2000-risico bevat. Dat kan gaan om wat verouderde hardware, of om zelfbouwprogramma's waarvan de maker met de vut is of in Spanje woont. Inmiddels heeft Tilburg een millenniumwethouder benoemd en is er maar één prioriteit op automatiseringsgebied: het probleem van het jaar nul. Kenniscentrum Het centrum functioneert nog nauwelijks: Ze hebben net vandaag de telefoonlijn aangelegd, zegt Bus. Het is de bedoeling dat het kenniscentrum informatie bundelt voor gemeenten, afstemt met leveranciers van software en controleert of de gegevens kloppen. Want zelfs zwart op wit garantie van een leverancier dat iets millenniumbestendig is, is onvoldoende. Alles moet getest worden. In het kenniscentrum komt een testlab waar de complete automatisering van een sociale dienst wordt nagebouwd. Reparatie Na de bewustwording volgt de inventarisatie. Dat is stap 3 van de 10, op de schaal die het Millenniumplatform aanhoudt om de voortgang te meten. Ik ken tot op heden geen gemeente waar men verder is dan de inventarisatiefase en concreet begonnen is met de reparatie, zegt Stoop. Hij schat dat de kosten zo'n 20 à 30 procent van het totale automatiseringsbudget zullen opslokken. Voor de gemeente Tilburg komt dat neer op 2 à 3 miljoen gulden. Niet over praten. Gewoon doen. De paspoorten en de uitkeringen, die móeten nu eenmaal de deur uit. Dus: begin nú, als u nog niet begonnen bent. Maar ik verzeker u dat u dan toch al te laat bent. En áls u al bezig bent, intensiveer dan de werkzaamheden. Dan kunnen we elkaar misschien nog vrolijk aankijken, na 2000. Matgeslagen verlaten de directeuren van sociale diensten de zaal. Er is nog één kans voor hen: cliënten omscholen tot informatici en direct een contract aanbieden. |