Digitaal |
Goede verkeersinformatie halveert reistijd tijdens spitsurenSatelliet gidst auto door drukke stadDoor S. M. de Bruijn Met gepaste trots vertelt directeur R. Chassang dat Parijs de eerste stad in Europa is met een elektronisch file-informatiesysteem. Zijn bedrijf, Médiamobile, onderdeel van de Franse Telecom-groep, voorziet inwoners van de hoofdstad 24 uur per dag van betrouwbare gegevens over het verkeer. Die informatie komt niet via de autoradio, maar op een klein draagbaar beeldscherm dat met een simpele klik aan het dashboard is te bevestigen. Renault heeft het scherm ingebouwd, het behoort tot de standaarduitrusting van de Megane Scenic. Maar wat te doen als een rit van 58 minuten te lang is om het vliegtuig te halen? Is er een alternatieve route? De Visionaute zo heet het scherm heeft het antwoord: door de verstopte Boulevard te omzeilen en de A3 te kiezen, moet het in 42 minuten te halen zijn. Hoe lukt het Médiamobile om zo'n precieze voorspelling te maken? We krijgen onze informatie niet alleen uit lussen in het wegdek die vertellen hoeveel auto's er passeren en hoe hard ze rijden, maar ook van een vloot van 2000 taxi's die we met satellieten kunnen volgen. We meten precies hoe lang die auto's erover doen om van A naar B te komen en uit al die gegevens berekenen we de verkeersdrukte en de vertragingen, zegt Chassang. Op het scherm verschijnt niet alleen de verwachte duur van de gekozen route. De automobilist geeft zijn bestemming op, de computer weet dankzij een soortgelijke satellietverbinding waar de auto zich bevindt en rekent de snelste verbinding uit. De kleur van de rijstroken op het scherm geeft aan of er files of wegversperringen te verwachten zijn. Het Franse bedrijf heeft gemeten hoe nauwkeurig de voorspellingen zijn. Voor meer dan 80 procent van de ritten geldt dat de geschatte tijdsduur met een kleine marge gehaald wordt. Al onze klanten zijn tevreden, zegt Chassang lachend. Het systeem startte vorig jaar oktober en inmiddels zit heel Parijs 'onder de knoppen'. Voor het eind van dit jaar wil de directeur een soortgelijke service bieden voor heel Frankrijk en hij heeft inmiddels contact gelegd met belangstellenden in Duitsland, Italië en Nederland. Telematica Een vergelijkbaar voorbeeld van telematica was te zien in de stand naast die van Médiamobile: de Italiaanse wetenschapper ing. G. Franco toonde de resultaten van een project in een zestal Europese steden: Turijn, Athene, Gøteborg, Stuttgart, Toulouse en Birmingham. In elk van die steden komt alle verkeersinformatie terecht in een centrale computer, waarna de bewoners via Internet en route-informatiepanelen op de hoogte worden gehouden. De Internet-pagina's laten niet alleen een kaart van Athene zien, maar geven ook door wat er op de borden boven de weg staat. Verder is er informatie over het openbaar vervoer: hoe lang duurt het voordat lijn 7 naar Tynnered in Gøteborg vertrekt, en vanaf welke halte? Bij de haltes zelf hangt een beeldschermpje dat aangeeft wanneer de volgende bus arriveert. Franco is nog trotser dan Chassang vanwege het succes van het systeem. Uit een onderzoek onder 1000 automobilisten bleek dat ze gemiddeld 20 procent reistijd bespaarden omdat ze over de goede reisinformatie beschikten. Gemiddeld over 24 uur, verduidelijkt Franco, maar dat betekent dat tijdens de spits de reistijd in veel gevallen halveerde. Plat De transportsector is maar een van de vele gebieden waar telematica zinvol inzetbaar is. Ritzen en zijn collega's Wijers van economische zaken en Van Aartsen van landbouw de laatste liet zich vervangen wegens ziekte brachten allerlei ideeën naar voren. Teleonderwijs, telegeneeskunde, elektronisch winkelen en veilen, de informatiestroom gaat zelfs zover dat een huisvrouw straks op de verpakking leest bij welke boer haar karbonade heeft rondgelopen. Bloemenveiling Wijers legde er in zijn toespraak de nadruk op dat elektronisch zakendoen meer is dan het inrichten en in de lucht brengen van een website. Vaak moeten bedrijfsprocessen worden aangepast en in een aantal gevallen zelfs geheel opnieuw worden ingericht. Een sprekend voorbeeld kwam van H. Breukhoven, directeur van de Free Record Shop, die onder meer handelt in muziek-cd's en -cassettes. Halverwege vorige maand startte deze winkelketen met de verkoop via Internet, waarbij bestelde cd's binnen 48 uur thuis afgeleverd worden tegen dezelfde prijs als waarvoor ze in de winkel liggen. Op de Internet-pagina's waren veel meer cd's te koop dan in de winkel, 70.000 verschillende titels. Breukhoven was eerst erg sceptisch over de handel via Internet, inmiddels niet meer. Ik heb me erg vergist in de belangstelling. Onze winkel was ingericht voor 400 bezoekers, maar het bleek dat er 4000 mensen tegelijk naar binnen wilden. Daar was onze structuur niet op berekend. Onze provider kreeg op die dag 2,6 miljoen bezoeken te verwerken, tegen 1,2 miljoen op een vergelijkbare dag. We hebben de elektronische winkel moeten sluiten en aanpassen vanwege de enorme belangstelling. |