Buitenland9 april 1999

„Goederenprijzen zullen verdubbelen”

Luchtacties verlammen
scheepvaart op Donau

BERLIJN – De NAVO-aanvallen op de bruggen over de Donau hebben het scheepvaartverkeer lamgelegd op de 2800 kilometer lange rivier die van Duitsland tot aan de Zwarte Zee stroomt.


„In 24 uur is de helft van mijn bedrijf stilgelegd”, zegt manager Hans Frank van een scheepvaartbedrijf in het Beierse Regensburg. Frank, wiens bedrijf het transport afhandelt voor ondernemingen in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Slowakije, zei dat 60 van de 155 schepen vastliggen aan een van de rivieroevers van de Servische stad Novi Sad, waar twee bruggen door NAVO-toestellen zijn geraakt en geknakt in de rivier liggen.

Als eerste heeft de alliantie de oude ijzeren brug bij het achttiende-eeuwse fort Petrovaradin aangevallen. Een groot brugdeel ligt in de rivier op een plaats waar die 200 meter breed is. Geheel geblokkeerd is het vaarwater door de moderne betonnen brug die als tweede werd getroffen. Bommen braken de brug in twee stukken, die allebei in het water liggen. Een derde brug overleefde een aanval.

De rivier is nu bij Novi Sad in tweeën gedeeld en scheidt de stroomafwaarts liggende landen Roemenië, Bulgarije en Oekraïne van de stroomopwaarts gelegen staten Hongarije, Kroatië, Slowakije, Oostenrijk en Duitsland. De blokkade treft ook schepen die vanuit de Zwarte Zee komen en veelal ijzererts uit Rusland en Oekraïne transporteren.

„Het is verschrikkelijk, want wij kunnen alleen de Donau gebruiken”, zei Frank, wiens schepen staal, erts, hout en kunstmest vervoeren. „Alle landen langs de rivier zijn getroffen.”

Mircea Toader van de Roemeense vereniging van scheepseigenaars en havenbeheerders schatte dat zo'n 60.000 ton goederen vastzit ten westen van Novi Sad. Zeker 126 Roemeense binnenvaartschepen en 18 duwbakken liggen in havens te wachten. Scheepsagenten langs de rivier zoeken naar alternatieve vervoermiddelen zoals de trein en de vrachtwagen, zei Frank, die erop wees dat de kosten daardoor zullen stijgen.

De spoorwegen in Roemenië en Hongarije zullen naar verwachting binnenkort afspraken maken over wederzijds voordelige prijzen om zo de goederen die aan de benedenloop van de rivier op schepen vastzitten, snel naar afnemers in het Westen te krijgen. De prijzen zullen van 4 naar 8 gulden per ton verdubbelen, aldus Toader. „Maar het is beter een moeilijke tijd te hebben dan helemaal ten onder te gaan.”