Buitenland |
Hsl veiliger dan gewone spoorbaanUTRECHT Hogesnelheidslijnen (hsl) zijn juist veiliger dan traditionele spoorlijnen. Dat stelt woordvoerder R. van Stokkum van Railned, de organisatie die onder meer belast is met spoorwegveiligheid in Nederland. Railned werkt aan een lijst met veiligheidseisen voor de geplande hsl-verbinding met België. Het treinongeval gisteren met een Intercity-Express, de Duitse pendant van de TGV, is een extreem geval, aldus Van Stokkum. Alles wat daar fout kon gaan, ging op hetzelfde moment fout. Toch vindt Railned de hsl niet gevaarlijk. In zijn algemeenheid zou ik juist zeggen dat de hsl veiliger is. Er zijn weinig bogen. De lijn is volledig afgeschermd. Er zijn geen overwegen: alle kruisingen met het wegverkeer zijn op verschillende hoogte. De wissels zijn aangepast voor hoge snelheden. Bovendien rijden er treinen van hetzelfde soort op, er is geen mengeling van stoptrein, goederentrein en intercity. Verder gaat de machinist bij die hoge snelheden niet af op de seinpalen, maar op cabinesignalering. Grote ongevallen met hogesnelheidslijnen zijn zeldzaam. In Frankrijk, waar de TGV al sinds 1981 rijdt, hebben zich nauwelijks incidenten voorgedaan. Van Stokkum herinnert zich één geval waarbij door grondverzakking een flitstrein is ontspoord, zonder al te ernstige gevolgen. De veiligheidsparagraaf van de Nederlandse hsl is nog niet af. Volgens Van Stokkum komen de viaducten daarin zeker ter sprake. Dat risico hebben we ook al voor het ongeluk in Duitsland onderkend. Dat zou ervoor pleiten niet alleen vangrails plaatsen, maar ook een betonnen rand. Uiteindelijk bepaalt het ministerie van verkeer wat de veiligheidsmaatregelen zijn. Want hoe meer maatregelen worden genomen, hoe meer de lijn kost. |
![]() |