Buitenland |
ICE-trein kan sneller dan 400 km/uESCHEDE Enkele gegevens over de gisteren in Duitsland verongelukte hogesnelheidstrein. Geschiedenis: De Duitse hogesnelheidstrein ICE werd in de jaren tachtig ontwikkeld door een Duits consortium, waaronder de elektronicagigant Siemens. De treinen worden gekocht door de Deutsche Bundesbahn. Een prototype van de ICE was in 1985 het eerste treinvoertuig ter wereld dat op een testspoorbaan harder reed dan 400 kilometer per uur. In 1991 werden 23 ICE's ingezet voor het passagiersvervoer. Daarmee werd de reistijd van München naar Hamburg (850 kilometer) met meer dan twee uur bekort tot 5 uur en 37 minuten. Capaciteit: De eerste ICE-modellen, waartoe ook het gisteren verongelukte exemplaar behoorde, hebben twee door elektrische stroom aangedreven locomotieven: een aan de kop van de trein en een aan de staart. De trein kan veertien passagierswagons bevatten, elk van 29 meter lang. Het maximale aantal passagiers bedraagt 759, de topsnelheid 280 kilometer per uur. De remweg bij een noodstop bedraagt dan 2,8 kilometer. Passagiersdienst: De ICE-treinen vervoeren gemiddeld 65.000 passagiers per dag tussen de grote Duitse steden. Met vier routes worden 150 steden met elkaar verbonden, een totale raillengte van 3500 kilometer. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat vertrekt er elk uur wel een ICE-trein. |
![]() |