Buitenland8 november 2000

Omroepen VS stapelden misser
op misser in verkiezingsnacht

NEW YORK – Tot tweemaal toe hebben de grote Amerikaanse televisieomroepen de plank mis geslagen bij hun live-uitzending van de Amerikaanse verkiezingen. Eerst lieten zij Al Gore ten onrechte de cruciale staat Florida in de wacht slepen, daarna waren zij er te snel bij om George W. Bush tot winnaar te bombarderen.

„Als u van ons walgt kan ik u daar eerlijk gezegd geen ongelijk in geven”, zei Dan Rather van CBS nadat hij voor de tweede maal een uitspraak had moeten herroepen. En Judy Woodruff van CNN boog zich naar haar collega's over met het verzoek haar de ”kraai” aan te reiken. „Eat crow” (kraai eten) is een Amerikaans equivalent voor „door het stof gaan”.

De Amerikaanse kranten hadden het al niet gemakkelijker. Deadlines werden vooruitgeschoven, er werd gewacht met het drukken van de krant en er werden extra edities gepland. Maar de tijd drong en het leek zo'n beetje beslist. Dus sloten veel kranten met een zege voor Bush. „Bush wint” schreeuwde de voorpagina van de New York Times in grote rode kapitalen. Op zijn website wachtte de New York Times heel lang af, maar na drieën meldde de elektronische krant dan toch: „Bush verovert het Witte Huis”. Ongeveer een uur later werd dat herroepen en was er weer sprake van een „nek–aan–nek race”. De Kansas City Star kopte „Bush wint wilde race” en de Milwaukee Journal Sentinel „Bush wint nipt”.

Niet aangesproken
Toch voelen de grote Amerikaanse nieuwszenders zich niet volledig aangesproken door de kritiek dat zij in de verkiezingsnacht de wereld tot twee keer toe op het verkeerde been hebben gezet. Ze zeggen dat ze zich niet kunnen baseren op officiële cijfers en dat ze niet aan overhaaste berichtgeving hebben gedaan.

De reden voor de verkeerde informatie is dat in de VS de resultaten van de verkiezingen niet door een officiële kiescommissie worden bekendgemaakt, die ze pas veel later bevestigt, maar alleen door de nieuwszenders zelf. Deze baseren zich weer op de informatie van een particuliere organisatie, de Voter News Service (VNS), een dienst die peilingen houdt onder mensen die de stembureaus hebben verlaten. Veel kranten hadden genoeg vertrouwen in VNS om Bush' overwinning af te drukken.