Onderzoek naar ongeluk Concorde bevestigt klapbandPARIJS Ruim een maand na het ongeluk met de Concorde heeft het Franse onderzoeksbureau voor ongevallen BEA bevestigd dat een klapband het begin van de catastrofe inluidde. De BEA presenteerde gisteravond het eerste overzichtsrapport van de ramp die aan 113 mensen het leven kostte. De BEA geeft echter geen verklaring voor de kettingreactie die op de klapband volgde. Delen van de met metaal versterkte rubberband doorboorden mogelijk brandstofreservoirs of kwamen in de motoren. Volgens de BEA is het waarschijnlijk dat de Concorde van Air France over een stukje metaal op de startbaan is gereden. Dit veroorzaakte de klapband. Het vliegtuig reed op dat moment te snel om het opstijgen te onderbreken. Na deze eerste vaststellingen in het voorlopig rapport beginnen echter de onzekerheden en gissingen. Over de herkomst van het stukje metaal van 43 centimeter lang blijft de BEA zeer voorzichtig. Het bureau vermoedt dat het afkomstig is van een ander vliegtuig. Maar analyses zijn noodzakelijk om zekerheid te krijgen, aldus de BEA. Verder bevestigen de onderzoekers dat de klapband rechtstreeks of indirect de structuur en de systemen van het toestel beschadigde, wat uiteindelijk tot de crash leidde. Er zijn grote lappen rubber teruggevonden op de startbaan. |