Buitenland26 juli 2000

Welgestelde Duitsers vormden clientèle

Rampvlucht moest start
zijn van luxe cruise

Van onze buitenlandredactie
BERLIJN – De chartervlucht met de gecrashte Concorde van Parijs naar New York was nog maar de eerste etappe van een luxueuze reis die 99 klanten van de Duitse touroperator Peter Deilmann zouden maken.

Na de champagne tijdens de supersonische oversteek van de Atlantische Oceaan zou een zestiendaagse cruise aan boord van het vijfsterren-passagiersschip Deutschland volgen. Het vaartuig is Duitslands grootste en meest luxueuze cruiseschip. Aan boord van de boot, die is voorzien van een „keizerlijke balzaal en kristallen kandelaren”, is plaats voor 520 passagiers.

De cruise zou de Duitsers vanuit de Caraïbische Zee via het Panamakanaal naar Ecuador brengen. Onderweg stonden stops op het programma in Norfolk in Virginia, Cape Canaveral in Florida, Havana op Cuba en Playa del Carmen in Mexico. Kosten: 8490 mark voor een tweepersoons hut tot 22.130 mark voor een suite met zeezicht. Vervoer per gecharterde Concorde naar New York (kosten bijna 10.000 dollar) is daarbij niet inbegrepen. Dergelijke peperdure cruises zijn populair bij de Duitsers, hoewel uiteraard alleen de welgestelden zich een reis met zo'n prijskaartje kunnen veroorloven.

Vanuit Ecuador zou een deel van de passagiers terugvliegen naar Frankfurt. Een ander deel zou de reis voortzetten naar Tahiti of zelfs Sydney – aankomst 14 september, een dag voor de opening van de Olympische Spelen.

Geen namen
Touroperator Deilmann deelde gisteren mee het ministerie van Buitenlandse Zaken een lijst met 99 namen te hebben overhandigd van passagiers die voor de reis hadden geboekt. Hij weigerde namen en woonplaatsen van de slachtoffers te noemen, maar zei dat het merendeel afkomstig was uit Noord-Duitsland. De lijst moet nog vergeleken worden met de passagierslijst van Air France. Volgens de luchtvaartmaatschappij waren aan boord van de verongelukte Concorde 96 Duitsers, twee Denen, een Oostenrijker en een Amerikaan.

Deilmann verklaarde „diep ontsteld” te zijn door de ramp en betuigde zijn medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers. Op het hoofdkantoor van zijn rederij in Neustadt in Holstein aan de Oostzee verklaarde hij dat de cruise, waar in totaal 510 passagiers voor hadden geboekt, niet geannuleerd zou worden. „Het heeft geen zin het schip daar te laten liggen. Het leven gaat door”, aldus Deilmann.

De grootste cruiseaanbieder van Duitsland heeft al drie keer eerder Concorde-combinatiereizen georganiseerd, maar er zullen er volgens Deilmann niet meer komen. Zijn reisbureau is gespecialeerd in bootreizen op de Elbe, Donau, Rijn, Rhône en Saône en mag zich eigenaar noemen van acht luxe schepen, met namen als Donauprinzessin, Dresden, Katharina von Bora, Königstein en Prinzessin von Preussen. Op de wereldzeeën zet Deilmann twee luxe cruiseschepen in, de Deutschland en de Berlin.