Boekrecensie |
Titel: Nederlandse lichtschepen Auteur: Wibo Borgers Uitgeverij: De Alk Alkmaar, 1998 ISBN 90 6013 083 9 Pagina's: 96 Prijs: 24,90 |
Recensie door drs. J. E. Korteweg - 13 januari 1999 Schepen die nooit aankomenOngeveer 140 jaar lang hadden ze hun plaats voor de Nederlandse kust. Drijvende vuurtorens, ook wel lichtschepen genoemd, waarvan de tien à zeventien bemanningsleden nooit de romantiek van het zeemansleven mochten smaken, terwijl ze toch voortdurend op zee waren. Vastgeketend aan hun anker, meestal zonder motoren, waren de lichtschepen niet anders dan schepen die nooit aankomen, aldus journalist M. J. Brusse in 1903. Is het verwonderlijk dat de lichtschepen wel eens worstelden met hun eigen identiteit? Wibo Burgers heeft daarom in Nederlandse lichtschepen de geschiedenis van het lichtschip te boek gesteld. Vanouds dienden vuurschepen, later lichtschepen genoemd, ter aanvulling van de waarschuwingstekens die vuurtorens verspreidden. Het lichthuis met cardanisch opgehangen lenzen en prisma's (zodat zelfs als het schip slingerde het licht horizontaal bleef) was het belangrijkste onderdeel van het schip. Naast lichtsignalen kende het lichtschip ook communicatie via een onderzeese klok, sirenes en een radar-antwoordbaken. In totaal zijn er vanaf de eerste helft van de vorige eeuw tot het begin van de jaren negentig van onze eeuw bijna dertig Nederlandse lichtschepen in bedrijf geweest. Bekende namen zijn de Noord-Hinder, Maas, Haaks en Terschellingerbank.
Saai werk Alle geïnterviewden spreken ook over de gevaren op de lichtschepen. Bij storm speelde de angst dat het anker het zou begeven, maar erger was de mist, een weersgesteldheid waarbij de kans op aanvaringen groot was. Als er weer eens zo'n grote, door bruisende witte golven omgeven boeg uit de mist opdoemde, kon de bemanning van het lichtschip niet veel anders doen dan met de zwemvesten om aan dek gaan staan, in de hoop dat de ramp op het laatste moment zou worden afgewend. Soms gebeurde dat ook, maar een aantal keren werd een lichtschip toch zwaar beschadigd door een aanvaring.
Maritieme historie
|