Boekrecensie

Titel: Waarom ik zo de pest heb aan vliegen
Auteur: Henry Mintzberg

Uitgeverij: Scriptum
Schiedam, 2000
ISBN 90 5594 163 x
Pagina's: 156
Prijs: ƒ 19,90

Recensie door H. G. Heiden - 2 augustus 2000

Onbenullige observaties
over fouten in luchtvaart

Vliegen is soms een aaneenschakeling van vertragingen, gemiste aansluitingen, overboekingen, matig eten, zoekgeraakte bagage en onbegrijpelijke tariefstructuren. Over wat er zoal in de luchtvaart misgaat, valt een boek te schrijven. Dat bedacht de Canadese hoogleraar management Henry Mintzberg ook. Hij stelde zijn ervaringen –samen met verzonnen verhalen– op schrift onder de titel: ”Waarom ik zo de pest heb aan vliegen”.

Wát een sof! Van boeken van Mitzberg die over management gaan, wordt vermeld dat ze veel minder boeiend zijn dan dit werk over vliegen. Nou, dan heb ik medelijden met de lezers van die managementboeken, want dit is het slechtste boek over luchtvaart dat ik in dertig jaar heb gelezen. Mintzberg is platvloers, grof en godslasterlijk. Hij heeft een stijl van likmevestje, die bovendien ontbloot is van echte humor.

Ook badineren gaat de schrijver slecht af. Op de 156 bladzijden kom ik werkelijk geen enkele leuke of informatieve passage tegen. Het hele boek staat vol onbenulligheden. Enkele citaten: „Sir: hier is uw eigen teddybeer, helemaal voor u alleen.” „En vergeet u ook niet onze vergulde gomballen” (beide over de verkoop van artikelen aan boord). Over de conversatie tussen passagiers in lounges: „Mijn luchtvaartmaatschappij serveert bij de opgewarmde steak drie verschillende soorten mosterd, en die van jou niet...”

Om een of andere (juridische?) reden noemt de auteurs slechts enkele keren een maatschappij bij de werkelijke naam. Voor de rest gaat het over ondernemingen als Air Cumulativa, Plumpudding Airways, Air Kanuk, Air Hindi en Air Gallia.

Mintzberg wil nog meer van dit soort boekjes schrijven. De lezer krijgt het verzoek „er alstublieft veel van te kopen.” Mijn advies: Laat in ieder geval dít boekje links liggen, alstublieft!