Boekrecensie |
Titel: Tegen barbarij. Tegendraadse stukken over de Nederlandse beschaving Auteur: Herman Pleij Uitgeverij: Prometheus Amsterdam, 1999 ISBN 90 5333 836 5 Pagina's: 160 Prijs: 24,90
|
Recensie door drs. R. Toes - 17 november 1999
Pleij beschouwt ontwikkelingen in onderwijsland als barbarij
Spiegel van Nederlandse beschavingTegen het einde van het millennium bestaat er kennelijk een niet te onderdrukken neiging in het reine te willen komen met de ontwikkelingen van de afgelopen decennia. Cultuurfilosofen, taalwetenschappers, sociologen en vele andere al dan niet gekwalificeerden roepen om het hardst dat onze westerse cultuur barbariseert. Om dit proces te stoppen buitelt de ene publicatie over de andere en wordt het ontleedmes diep in de samenleving gestoken. In dit orkest van onheilroepers blaast middeleeuwenkenner Herman Pleij een niet onbelangrijke partij. In zijn jongste publicatie Tegen barbarij benadrukt Pleij, in het dagelijks leven hoogleraar historische Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, niet minder dan zes keer het morele vacuüm dat ontstaan is door het wegvallen van geloven en ideologieën in de laatste vijftig jaar. In feite is zijn werk één groot pleidooi voor terugkeer naar de grote verhalen. Naar het gemeenschappelijke beleven. Het luidkeelse gesnik bij de film over de Titanic doet af en toe de lokroep van de kudde weer horen, aldus Pleij. Ook de hang naar nieuwe burgerlijkheid plaatst hij in dit kader. Huwelijkstrouw is in; overspel behoort in ons land inmiddels weer tot de taboes. Zelfs André Hazes, wiens hoofd vrijwel in boter opgaat, belijdt dat hij zich nimmer aan zulk steels gedrag zal overgeven. In het onderwijs ziet Pleij het minder populair worden van studierichtingen zoals sociologie en neerlandistiek, in de jaren zeventig en tachtig nog vermaarde vehikels van nieuw maatschappelijk bewustzijn, als voorbeeld van de nieuwe burgerlijkheid. En Sint en Piet kunnen inmiddels als de godheden van de late twintigste eeuw figureren.
Vergroving en versimpeling Ook de vergroving en versimpeling op de televisie, het steeds minder waarderen van kennis, het wegvallen van het verhaal, de toename van geweld zijn symptomen van de barbarisering. Naar mijn oordeel is een van de kernhoofdstukken van deze bundel de analyse van de ontwikkelingen in onderwijsland. Het mag veelzeggend zijn dat de recente ontwikkelingen op dit gebied door Pleij zonder enige scrupules in het rijtje van de barbarij worden geplaatst. Onderwijs gaat inmiddels op in het aanleren van vaardigheden. De leraar gaat onherkenbaar vermomd in het gewaad van de onderwijzende welzijnswerker. In de loop van enkele decennia heeft hij een reeks duizelingwekkende degradaties ondergaan.
Tweede Fase Nee, Pleij zal nooit ingehuurd worden op de zoveelste conferentie ter meerdere eer en glorie van de zegeningen van de Tweede Fase in het voortgezet onderwijs. In de Middeleeuwen, ook in dit werk nadrukkelijk hét referentiekader voor Pleij, ontdekt hij heel wat didactisch materiaal tegen de tweede-fase-drijvers. Een citaat uit het Bouc van der ambachten uit 1370 mag veelzeggend zijn: Door leren en de stof goed in het hoofd te stampen kan men grote eer behalen. En degenen die niet willen leren of daar geen serieuze zaak van maken hoeven niet meer onder de mensen gerekend te worden, maar behoren tot de dieren. Het valt te vrezen dat het huidige middelbaar onderwijs in deze definitie heel wat vaardige dieren zal opleveren... Zijn oproep om een nieuwe plaats voor verhalen in het onderwijs staat natuurlijk ook haaks op de mening van Haagse onderwijsbureaucraten. Maar Pleij houdt van tegendraadse stukken. Verhalen houden een samenleving in stand, zegt Pleij. Fictie beklijft veel meer dan feit of tabel.
Dieren Maar de barbarij breekt ook wel eens door het laagje beschaving van de Middeleeuwen, zo geeft Pleij toe. Wat jeugdgeweld, wat zinloos geweld op straat? De kans om in de Middeleeuwen doodgeslagen te worden was ongeveer honderdmaal groter dan nu. Men werd zelfs duizendmaal eerder slachtoffer van lichtere vormen van geweld. Op school was lijfstraf een algemeen geaccepteerde vorm van didactiek. En thuis mocht papa de kinderen en zijn vrouw hardhandig de les lezen. Ze mochten er alleen geen blijvende beschadigingen aan overhouden. Ondanks alle prachtige analyses en de indringende spiegel die Pleij in dit boekje ons voorhoudt, is het uiteindelijk resultaat natuurlijk teleurstellend. Het is feite niet meer dan een spiegel. Sinterklaas en enkele andere verhalen ter remedie is mij te mager.
|