Boekrecensie |
Titel: Arm en Rijk Auteur: David S. Landes Uitgeverij: Het Spectrum Utrecht, 1998 ISBN 90 274 9106 2 Pagina's: 700 Prijs: 75
|
Recensie door dr. C. P. Polderman - 6 januari 1999
De motoren van welvaartsstijgingHet boek Arm en Rijk van de Amerikaanse econoom en historicus David S. Landes gaat in op de vraag waarom sommige landen erg rijk zijn en andere erg arm. Over dit thema is al vaker geschreven. Er zijn verschillende theorieën over, met name van schrijvers van links die inkomensongelijkheid zoeken in uitbuiting. Nu krijgen we een antwoord van rechts. Dat is een totaal andere benadering. In Landes' verklaringsmodel spelen cultuur, waarden, initiatieven en de protestantse arbeidsethos een belangrijke rol. Volgens hem moet de aandacht niet in de eerste plaats gericht zijn op de verdeling maar op de vergroting van de welvaart. Landes zet hoog in. Ik wil dit boek schrijven om de wereldgeschiedenis te behandelen, zegt hij. Dat kan niet op een paar bladzijden: zijn boek is een pil van 700 pagina's geworden. Zeer veel Amerikaanse geleerden hebben blijkens het voorwoord meegelezen en kritische opmerkingen gemaakt. Nobelprijswinnaar Arrow zegt van het eindresultaat dat de ongelofelijke rijkdom aan kennis en inzichten verpakt gaat in een even toegankelijke als krachtige stijl, die de lezer onweerstaanbaar meesleept. Het gezaghebbende blad The Economist heeft het over een onbescheiden, maar wel heel mooi boek... van een begaafd en geestig schrijver.
Lichaamsbeweging Landes onderscheidt drie soorten landen.
Landen waar de mensen veel geld uitgeven om niet aan te komen;
In de rijke landen maken de mensen zich zorgen over hun oude dag, die steeds langer duurt. Ze doen aan lichaamsbeweging om fit te blijven, proberen de cholesterol terug te dringen, verdrijven de tijd met televisie, telefoon en spel, en vleien zich met eufemismen als het leven begint bij veertig. Intussen proberen de inwoners van de arme landen in leven te blijven. Zij hoeven zich niet druk te maken over cholesterol en dichtslibbende aders, deels omdat ze schrale kost eten, deels omdat ze vroegtijdig overlijden...
Eigenbelang Bemoeizucht met het economische leven door wereldlijke en geestelijke machthebbers heeft volgens Landes de eeuwen door veel kapotgemaakt. Zelfs volksverhuizingen zijn hierdoor teweeggebracht. Vindingrijke mensen die niet onder de regimes van deze machthebbers kunnen leven, werd en wordt het leven onmogelijk gemaakt. Dit leidde en leidt tot braindrain, met alle negatieve gevolgen van dien voor de samenleving die hen niet moet. Behalve de beschikbaarheid van geschoolde arbeid is kapitaal van levensbelang voor een samenleving. Je kunt inkomsten echter op verschillende manieren gebruiken. Landes noemt de veelvoorkomende besteding aan weelde en oorlog verkeerd en de aanwending voor productieve investeringen goed.
Tijd Protestanten zijn verder herkenbaar aan het feit dat ze veel belang hechten aan tijd. De gezegden: De tijd gaat snel, gebruik hem wel én Tijd is geld zijn onder hen gevleugelde uitdrukkingen. De klok stelt mensen ook in staat om orde aan te brengen in hun werk en dat van anderen, en op deze manier de productiviteit en daarmee de welvaart te verhogen. Een vergelijking tussen Europa en Afrika spreekt wat dit betreft boekdelen. Afrikanen hebben een ander tijdsbesef. Omdat protestanten vooral in westerse landen wonen, is daar veel welvaart. De protestantse levensbeschouwing stimuleert het nemen van initiatieven en het toepassen van uitvindingen.
Geen magie en bijgeloof
productiemiddelen weet aan te wenden, te beheren en te fabriceren en nieuwe, technologisch geavanceerde werkwijzen weet te creëren, aan te passen en te beheersen;
Deze maatstaven hebben als consequentie dat er sprake moet zijn van gelijkwaardigheid van de seksen (een verdubbeling van het potentiële talent), dat er geen discriminatie is op grond van ras, godsdienst enz. en dat wetenschappelijke rationaliteit de voorkeur heeft boven magie en bijgeloof.
Vrij ondernemerschap
de waarborg van particuliere eigendomsrechten, om besparingen en investeringen te stimuleren;
Ziehier het rechts-liberale antwoord op de vraag naar het waarom van de verschillen! Vrij ondernemerschap wordt door Landes gepropageerd als hét middel tegen economische en politieke kwalen.
Mexico en Spanje Mexico, de kopie van de Iberische samenleving, miste aldus Landes de vaardigheden, nieuwsgierigheid, initiatieven en burgerlijke belangen van Noord-Amerika. Vanwege zijn spirituele homogeniteit en slaafsheid, zijn rijkdom en ijdelheid liep Spanje al tijdens de ontdekkingsreizen achter. Spanje exporteerde zijn zwakheden naar de koloniën. Hoe kon het ook anders? De Spanjaarden die naar de nieuwe wereld trokken, kwamen niet om het stramien te doorbreken. Ze gingen erheen om fortuin te maken en betaalden zelfs steekpenningen voor goede posities en ambten; binnen een paar jaar zou hun kostje gekocht zijn. De weg naar de rijkdom liep niet via werk, maar via corruptie en (wan)bestuur. Deze tegenstellingen in economisch potentieel gingen hand in hand met verschillen in politieke bekwaamheid. De Noord-Amerikaanse kolonisten kwamen uit een rijker geschakeerde samenleving, die openstond voor vreemdelingen en nieuwe ideeën. (blz. 330)
Geluk als bijproduct Landes sluit zijn boek af met een gedeelte van de bekende bijbeltekst uit Deuterononium 30:19: Het leven en de dood heb ik u voorgesteld, de zegen en de vloek! Kiest dan het leven, opdat gij leeft... Mijns inzien zet de auteur daarmee echter de lezer op het verkeerde been. Hij gebruikt deze tekst namelijk verkeerd. Hij past hem toe op zíjn verhaal over het behalen van materiële welvaart. Dit in tegenstelling tot Mozes die oproept om God de Heere lief te hebben, in Zijn wegen te wandelen en Zijn geboden en inzettingen te onderhouden. Het leven is er dus niet om te werken maar om God te dienen en te verheerlijken. Zoek eerst het koninkrijk van God en al deze dingen (de dingen waar Landes en velen met hem zich zo druk om maken) zullen u toegeworpen worden. (Matthéüs 6:33) Dát is de bijbelse volgorde. Toegeworpen! Als bijproduct! Voor de christen, die vaak ook bezig is met het dienen van de Mammon en dit veelal ook probeert te funderen op bijbelteksten, lijkt het me heilzaam deze teksten in hun verband te lezen en er ook naar te handelen. Het zet niet alleen ons dagelijkse bezig zijn in een ander licht maar overstijgt ook de linkse én de rechtse theorieën over welvaart en welvaartsverschillen.
|