Boekrecensie

Titel: Het godencomplot. Een spiritueel reisverhaal
Auteur: Elle Eggels

Uitgeverij: Vassallucci
Amsterdam, 1999
ISBN 90 5000 126 2
Pagina's: 254
Prijs: ƒ 34,90

Recensie door Monica van den Berg - 24 november 1999

Reis naar nieuw inzicht

Reisverhalen doen het de laatste tijd goed op de literaire markt. Goedkoper dan een ticket, brengen ze de lezer naar een ver land met vreemde gebruiken, bizarre gebeurtenissen en een vaak betoverend landschap. Elle Eggels, die vorig jaar debuteerde met een roman, beproeft haar talent nu met ”een spiritueel reisverhaal”, zoals onder de titel ”Het godencomplot” staat te lezen.

Het onderscheid tussen ”Het godencomplot” en Eggels' debuutroman ”Het huis met de zeven zusters” wordt benadrukt door de opmerking „vooral géén roman” op de achterflap. Bovendien heeft het reisverhaal ook een ”verantwoording en dankbetuiging” en een ”bibliografie”. De verschillen tussen het sprankelende verhaal over de zeven zusters en dit verslag van een reis naar nieuwe inzichten worden het meest duidelijk uit het verhaal zelf.

In ”Het godencomplot” reist de hoofdpersoon, tevens de auteur, af naar Guatemala en Mexico. Ze wordt eropuit gestuurd door haar hoofdredacteur met de opdracht om terug te komen met spannende verhalen. Onervaren en onzeker vertrekt ze naar Zuid-Amerika. Ze ontmoet mensen, beschrijft de vreemde wereld van het Zuiden, maar het ”prijswinnende verhaal” zit er niet bij.

Dan, als door het lot beschikt, komt ze in aanraking met een groep New-Age-aanhangers. Met hen maakt ze een spirituele reis naar Tikal om daar de tempels van de Maya's te bezoeken. Ze interviewt haar reisgenoten, denkt na over de bizarre en occulte rituelen. Ondertussen slingert het verhaal verder, als een wilde bergrivier. De lezer wordt overspoeld door verhalen over de goden van de Maya's, die in Zuid-Amerika nog steeds een belangrijke rol spelen in het dagelijks leven, afgewisseld door de persoonlijke bevindingen van de westerse reiziger.

Houvast
Eggels vindt hét verhaal niet, terwijl ze het schrijft. Toch is ”Het godencomplot” zelf het bewijs van wat erin wordt beschreven: een wirwar van verhaallijnen, maar nergens krijgt de lezer houvast. Eggels beschrijft de pijnlijke weg van de moderne mens op zoek naar voldoening en betekenis in het leven. De hoofdpersoon hervindt haar evenwicht in het besef dat het leven maar toneel is. „Zo ligt het leven al van tevoren vast, de afloop is bekend, maar je hebt wel de keuze hoé je je rol wilt spelen. (...) Het enig gevaar is dat je naar te veel verschillende stemmen luistert, zodat je niet meer weet wat je moet doen en je de tekst steeds opnieuw moet leren, regel voor regel.”

In ”Het godencomplot” is zelfs de meest vluchtige ontmoeting van betekenis en komen mensen elkaar via omwegen later weer tegen. De leiding ligt in handen van de goden: het toeval, het spirituele, mystieke van New Age. Veel elementen doen denken aan de romans van schrijvers als Gabriel Garcia Marquez, een Zuid-Amerikaanse mix van spiritualiteit en magie. Die schrijfstijl staat in schril contrast met de platte werkelijkheid die vaak onnodig banaal wordt beschreven. De innerlijke bewustwording van de reizigster komt niet goed uit de verf. Het gemak en de zwier waarmee Eggels schrijft, kunnen niet voorkomen dat dit spirituele reisverhaal, hoe persoonlijk ook, veel minder 'eigen' en levensecht overkomt dan haar debuutroman.