Boekrecensie |
Titel: Branding Auteur: Eduard von Keyserling Uitgeverij: Aspekt Soesterberg, 1999 ISBN 90 75323 61 1 Pagina's: 128 Prijs: 29,90
|
Recensie door dr. Hans Ester - 24 november 1999
De branding van de zielDe Duitstalige letterkunde is in Nederland in de marge beland. Met kunst en vliegwerk, dat wil zeggen met forse subsidies van het Fonds voor de Letteren, wordt het vertaalbedrijf aan de praat gehouden. Tegen deze achtergrond is de moed van uitgeverij Aspekt te bewonderen om een werk van een hiertelande totaal onbekende Duitse schrijver in vertaling uit te brengen. Het gaat om Eduard von Keyserling niet te verwarren met de filosoof graaf Hermann Keyserling wiens roman Wellen recentelijk als Branding in het Nederlands is verschenen. Eduard von Keyserling (1855-1918) was als telg van een adellijk geslacht afkomstig van slot Paddern in Koerland, ten zuiden van Letland. Het Oostzeegebied, vóór 1945 zeer sterk beïnvloed door de Duitse cultuur, heeft Keyserling gevormd en is tevens prominent aanwezig in zijn werk, onder meer in Branding dat hij in 1911 voltooide. Hoofdpersoon van Branding is de aantrekkelijke en kwetsbare Doralice, die haar oudere echtgenoot heeft verlaten en met de kunstschilder Hans Grill is getrouwd. In het vissersdorp aan de Oostzee waar Doralice en Hans zich hebben gevestigd, brengt de adellijke familie Von Buttlär de zomervakantie door. De ontmoeting met de Buttlärs heeft ingrijpende gevolgen voor Doralice en Hans Grill. De verliefdheid tussen hen maakt plaats voor vervreemding. Uiteindelijk blijft Doralice alleen achter in het vissersdorp. Hoewel, helemaal alleen is ze niet. De ambtenaar Knospelius, een man met duivelse trekken, benoemt zichzelf, ondanks haar afkeer van hem, tot haar begeleider en beschermer en zal haar niet meer uit het oog verliezen. Bepaald geen hoopvol toekomstperspectief!
Decadent De zee is lijfelijk aanwezig als bron van inkomsten voor de simpele vissers van het dorp. Maar de zee is bovenal een beeld van de ziel met haar onpeilbare diepten en bedreigingen. De mens, zo luidt de boodschap, kent zichzelf niet. Hij heeft zichzelf niet in de hand en mist de woorden die ruimte kunnen scheppen en bevrijdend kunnen werken. De taal is niet het instrument van de waarheid en daarom is het maar beter om te zwijgen en te lijden onder de verwarrende impulsen uit de branding van de ziel.
Afhankelijkheid
|