Boekrecensie |
Titel: Faustina's Kus Auteur: Hanns-Josef Ortheil Uitgeverij: AMBO Amsterdam, 1999 ISBN 90 263 1564 3 Pagina's: 383 Prijs: 49,90
|
Recensie door dr. Hans Ester - 1 september 1999
Goethe in RomeIn 1786 hield de schrijver Johann Wolfgang von Goethe het niet meer uit in Weimar, waar hij tot de rang van minister was opgeklommen en vele taken leiding van de wegenbouw, van de mijnbouw, supervisie over de rekrutering voor het leger als ambtenaar had vervuld. Heimelijk verliet hij het reisgezelschap waarmee hij in Karlsbad, in het toenmalige Oostenrijk-Hongarije, vertoefde. Als Philipp Möller ging Goethe op weg. Van Karlsbad ging het via München, Innsbruck, Verona en Venetië naar de eindbestemmingen Rome en Napels. Pas op 18 juni 1788 keerde Goethe naar Weimar terug. Voor zijn vlucht had Goethe diverse motieven. Zijn dichterschap verkeerde in een crisis, dat was de belangrijkste beweegreden om zijn leven radicaal te veranderen. Verder benauwden hem de politieke verhoudingen in Weimar en de vele ambten die de hertog hem oplegde. In de derde plaats boterde het niet tussen hem en Charlotte von Stein, die met de opperstalmeester van Weimar was getrouwd en voor wie hij een platonische liefde koesterde. Goethe zocht naar een nieuwe inspiratie. Die viel hem in Rome inderdaad ten deel. Vooral de contacten met de eveneens daar langere tijd verblijvende schrijver Karl Philipp Moritz en de schilder Johann Heinrich Wilhelm Tischbein brachten hem tot hernieuwde literaire creativiteit. Ook in erotisch opzicht werd Goethe in Rome een ander mens. Hij noemt in zijn werk verschillende geliefdes, onder wie een zekere Faustina. Of een van zijn minnaressen werkelijk zo heette, is tot nu toe nooit opgehelderd.
Romeinse sloeber Ortheil heeft zich uitstekend in de details verdiept. Maar in zijn roman is de val geen ongelukje maar opzet. De jonge Romein Giovanni Beri is namelijk jaloers op Moritz wegens diens innige vriendschap met Goethe. Hij geeft het paard een flinke dreun op zijn bil met de valpartij van zijn berijder als gevolg. Beri is de schepping van Hanns-Josef Ortheil. Het verblijf van Goethe in de eeuwige stad Rome wordt vanuit zijn perspectief beschreven. Het gaat in Faustina's Kus niet in de eerste plaats om Goethes weg naar vrijheid en hernieuwd scheppend vermogen. Alles draait primair om de relatie tussen de fascinerende vreemdeling uit het noorden en de Romeinse sloeber die zich in toenemende mate met hem vereenzelvigt.
Spionage Het bespioneren van Goethe in Rome is Beri's uiterlijke missie. Zijn innerlijke opdracht is voor hem veel belangrijker. Die houdt in dat hij de door hem opgemerkte creatieve stagnatie bij Goethe wil helpen opheffen. De enige weg naar bevrijding van Goethes scheppende vermogens is naar Beri's inzicht de weg van de liefde. Die oplossing gaat ook in vervulling, maar tegen een zeer hoge prijs. Goethe wordt verliefd op de schone Faustina, die er geen twijfel over laat bestaan dat voor haar Goethe de grote liefde betekent. Aan het slot van de roman kleedt Beri zich als Werther uit een vroege roman van Goethe en noemt hij zich Miller. Een wedergeboorte is gepaard gegaan met een geestelijke zelfdoding.
Vereenzelviging De sfeerbeschrijving van het Rome van de jaren na 1786 is in de roman soms uitstekend. Onvergetelijk is de weergave van het uitbundige en ook gewelddadige carnaval langs de Tiber. En toch mis ik essentiële details die Rome tot zo'n unieke stad maken. Ortheil is ondanks het grote aantal bladzijden vaak te gehaast om weer bij de gedachten van Beri uit te komen. Hoe graag had ik Goethe als lezer niet veel langer vergezeld op zijn wandelingen en trektochten door de volkswijken van Rome of tijdens zijn droomuren in de tuinen van de Villa Borghese. Helaas: te veel en te weinig Beri, te weinig Goethe en te weinig Rome. Het gevoel van respect voor Ortheils vertelkunst wordt daarom tot mijn spijt begeleid door de conclusie dat de geslaagde details niet kunnen verhullen dat het geheel onbevredigend blijft.
|