Boekrecensie |
Titel: Schaamte Auteur: Bergljot HobÆk Haff Uitgeverij: Meulenhoff Amsterdam, 1998 ISBN 90 290 557 X Pagina's: 474 Prijs: 44,90
|
Recensie door drs. W. Wouters-Maljaars - 20 januari 1999
Noorse schrijfster Bergljot Haff legt nadruk op familiepatronen
Worsteling met erfenis der vaderenHet lijkt wel of de wind uit de noordse hoek gaat waaien: tegelijkertijd met de hype rondom Marianne Frederiksson uit Zweden verschijnt bij uitgeverij Meulenhoff de vertaalde roman van de Noorse auteur Bergljot HobÆk Haff, Schaamte. Haff wordt gepresenteerd als de grand old lady van de hedendaagse Noorse literatuur. Veertien romans schreef ze tot nu toe en ze won al diverse literaire prijzen. Wat hebben die noorderlingen wat wij (nog) niet hebben? Schaamte heeft de lezer gelijk in zijn greep. De ikverteller is gedwongen opgenomen in een gesloten inrichting en onder curatele gesteld. Haar familie is blij eindelijk van haar waanzin in het openbaar verlost te zijn. De ik (Idun Hov) is een schrijfster die negen boeken geschreven heeft over mensen die hun identiteit zijn kwijtgeraakt, terwijl ze zelf op bepaalde momenten de greep op het leven totaal verliest. Tijdens die periodes zwerft ze rond in Europa, graait in vuilnisbakken, zet een shot als zich de gelegenheid voordoet of ze slaapt op een bank in het centraal station met een plastic zak als hoofdkussen. De lezer is gelijk nieuwsgierig gemaakt: Wat drijft haar? Wie is zij? De ik antwoordt: Daarop moet ik antwoorden dat ik geen identiteit heb en dat ik op de leeftijd van 56 jaar slechts vaag weet wie ik eigenlijk ben. Vanaf het begin presenteert de ik zich als schrijfster van dit kroniekachtige verhaal en spreekt zichzelf moed in tegenover de kritische recensenten: Ooit waren mijn boeken te rechtlijnig en gestileerd, nu zal het vonnis luiden dat ik geen controle over mijn stof heb en die uitstort in een verhaal zonder kop of staart.
Bron Het verhaal begint bij haar ambitieuze grootvader Andreas Sand, die van matroos opklimt tot reder. Hij wordt zeer rijk en is bijzonder ijdel. Op het hoogtepunt van zijn roem begint hij tevens een eigen kerkelijke gemeente, waar hij zichzelf als predikant en voorzitter van de kerkenraad benoemt. Als tiranniek persoon houdt hij zijn gezin en gemeente in zijn ban. Tijdens de oorlog drijft hij handel met de Duitsers, maar houdt hij tegelijkertijd twee Joden verborgen in zijn huis. Hij lijkt onschendbaar, totdat hij op zijn sterfbed zijn ware verhaal opbiecht. Zijn enige dochter, Maria, is opgevoed door deze man. Hij houdt van haar, maar op de allervreemdste manieren perst hij alle ijdelheid uit haar. Ze wordt een verknipt persoon, ook wat de liefde betreft. Ze trouwt desondanks met Vemund Hov, de plaatselijke predikant. Eenzelvig als hij is, staat het huwelijk al zeer snel op springen. Samen krijgen ze een tweeling, waarvan Idun Hov, de ik, de ene helft is.
Zwart schaap Intussen is haar moeder door het overlijden van haar man afhankelijk geworden van haar vader, die als een ware patriarch de hele familie om zich heen verzamelt. Als zwart schaap van de familie vindt Idun weinig mededogen als op een dag blijkt dat ze zwanger is van haar vriend, de ondergedoken Jood Aron. Als ze een betere huwelijkspartner weigert, rest slechts één oplossing: ze verdwijnt. Nu wordt de lezer meegenomen op haar talloze zwerftochten en opnamen. Onvoorstelbare ellende maakt ze mee. Zelf ervaart ze de krankzinnigheid als bevrijdend, ze kan het leven niet meer aan. Na vele jaren krijgt ze bezoek in de inrichting van een persoon die de diagnose paranoia weerlegt, zodat de curatele opgeheven wordt en Idun vrij mens is. Pas dan vallen voor de lezer de puzzelstukjes in elkaar. Het eind van de roman overvalt de lezer, is haast te afgewerkt.
Familie Wat hebben zij wat wij (nog) niet hebben? De eerste regel van Anna, Hanna en Johanna begint zo: De zonden der vaderen gaan over op de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. Haff en Frederiksson sluiten met hun nadruk op familie en relatie op elkaar aan. Kinderen kunnen zich aan bepaalde patronen niet ontworstelen. Beide schrijfsters kunnen dit gegeven intrigerend onder woorden brengen. Bijzonder is het dat beiden ook voor een happy end kiezen. En daarom verdienen ze hun eigen, aparte plaats.
|