Boekrecensie |
Titel: De liefdesval. Verhalen Auteur: Bernhard Schlink; uit het Duits vertaald door Gerda Meijerink Uitgeverij: Ambo Amsterdam, 2000 ISBN 90 263 4656 9 Pagina's: 288 Prijs: 42,50
|
Recensie door dr. Hans Ester - 2 mei 2001
Schlink beschrijft mislukte menselijke relaties
Gevarieerde uitingen van het hartDe Duitse schrijver Bernhard Schlink (geb. 1944) werd in 1995 wereldberoemd met zijn roman Der Vorleser. Deze roman werd in 22 talen vertaald, waaronder het Nederlands. Het gaat in De voorlezer om een intieme liefdesgeschiedenis tussen een schooljongen en een vrouw die een nazi-kampbewaakster blijkt te zijn geweest. Het onderwerp is prikkelend genoeg. Maar ik moet tot mijn spijt constateren dat de roman er door de tijd heen voor mij niet sterker op geworden is. Het is niet zozeer het verraad van de jongen Michael dat mij na herlezing een lichte afkeer inboezemt. Kritiek op het gedrag van een romanpersonage vind ik weliswaar een op zich legitieme ethische gedachte. Maar in dit geval is het eerder een gevoel van onbehagen door de manier waarop de delen van de roman zijn samengevoegd, tot en met de late inkeer van de vrouw Hanna en haar zelfmoord in de gevangenis. Er hangt een zweem van kitsch, van onechtheid over deze roman. Ondanks het slijtageproces waaraan De voorlezer onderhevig is, springen er nog altijd zinnen uit die ik als waardevol beschouw. Een van die zinnen staat aan het slot: De lagen van ons leven liggen zo dicht op elkaar dat we in het latere altijd het vroegere tegenkomen, niet als iets wat afgedaan en afgehandeld is, maar actueel en levend. Deze waarheid heeft de verteller Bernhard Schlink zevenvoudig verbeeld en indrukwekkend gevarieerd in zijn bundel verhalen De liefdesval.
Dubbele betekenis In het eerste verhaal, Het meisje met de hagedis, speelt een geheimzinnig schilderij de hoofdrol: Op het schilderij stond een meisje met een hagedis. Ze keken elkaar aan en keken elkaar niet aan, het meisje de hagedis met een dromerige blik, de hagedis het meisje met een uitdrukkingsloos, glanzend oog. De moeder van de jongen die het schilderij als een kostbaar erfstuk met zich door de wereld draagt, noemt het meisje Jodenmeisje. Dit schilderij is niet alleen de sleutel tot het verleden van zijn ouders en tot de vervreemding en onmin tussen hen beiden, het vormt ook het middelpunt van zijn eigen gevoelsleven en is de oorzaak van zijn onvermogen om zijn hart voor zijn vriendin volledig open te stellen. Het schilderij stulpt een doem over het leven van deze student. Van de andere verhalen vind ik Suikererwten, De besnijdenis en De vrouw van het benzinestation het indrukwekkendst. Suikererwten heeft de duidelijkste vorm van een Flucht, van een poging tot ontsnappen van een man uit drie gelijktijdig op gang gehouden relaties, een ontsnapping die tot een bundeling van krachten door de meervoudig bedrogen drie vrouwen leidt en letterlijk met het ketenen van de man eindigt.
Spanningsveld Andi en Sarah begaan de onherstelbare vergissing om het bed als remedie tegen iedere kiem van onenigheid te beschouwen. Daardoor spreken zij dingen niet uit die voor het fundament van een duurzame liefde onmisbaar zijn. Daarom heeft de vrijwillige besnijdenis die Andi als ultiem gebaar van aanpassing ondergaat, niet het beoogde effect. Het heeft er veel van weg dat Andi door het offer van de besnijdenis liefde voor en overgave aan Sarah wil afdwingen. Het slot van het verhaal laat geen positieve verwachtingen voor de toekomst opkomen. In De vrouw van het benzinestation en in alle andere verhalen laat de verteller zien hoe ingewikkeld het menselijk hart in elkaar zit. Of, om het anders te formuleren: hoe wispelturig en gelaagd de menselijke gevoelens zijn. In het genoemde verhaal verschraalt de liefde van een echtpaar bijna ongemerkt tot een vrijwel inhoudsloos ritueel. De dromen nemen vervolgens de plaats in van het bereikbare leven. Geen leven ontsnapt volgens deze verhalen blijkbaar aan momenten van verleiding, al zou het slechts in de droom zijn dat de verborgen wensen aan de oppervlakte treden. Het individuele leven is bovendien verbonden met de levens van degenen uit wie dat individu is voortgekomen en het geeft zelf de gemaakte keuzes en gekoesterde verlangens door aan de volgende generatie.
Virtuoos
|