Boekrecensie |
Titel: De dochter Auteur: Jessica Durlacher Uitgeverij: De Bezige Bij Amsterdam, 2000 ISBN 90 234 3884 1 Pagina's: 278 Prijs: 39,90
|
Recensie door drs. A. Verhoef - 31 januari 2001
Jessica Durlacher schrijft tegen Joodse achtergrond
Wrakhout zonder houvastHun liefde lijkt onverwoestbaar. Maar eronder ligt een blindganger: de niet-ontplofte bom van onverwerkt oorlogsverleden. Zo maar kan er een aanleiding zijn om die bom te laten ontploffen. Zoals Sabines vader in Jessica Durlachers jongste roman De dochter doet. Opnieuw een verhaal over de tweede generatie Joodse oorlogsslachtoffers. Ook Durlachers eerste roman Het geweten (1997) had het traumatische Joodse verleden als achtergrond. Haar bijdrage in de bundel De olifant en het joodse probleem (1994) gaat al over twee studenten die in een koosjer restaurant in Parijs onder het eten een moeilijk gesprek voeren over hun Joodse achtergrond. En dan nu De dochter.
Zoektocht Daarmee begint voor Max een zoektocht naar zijn geliefde. Intussen werkt hij aan een grote boekuitgave van hun beider vriend Sam. Sabine mag van de inhoud van dat boek niets weten. Daarmee brengt Jessica Durlacher het suspense-motief in de roman. Over Max kom je van alles te weten; de hele liefdesgeschiedenis bekijken we door zijn ogen. Maar vanaf het begin zijn er rond Sabine, en met name rond haar afkomst, vele vragen. Max vraagt zich af: Was ze Florence Nightingale, Maria Magdalena of de heilige Suzanna? Alledrie? Waren die drie in dit geval hetzelfde? In zo'n korte passage merk je direct iets van de tamelijk gezwollen stijl die Jessica Durlacher hanteert, hoewel die hier al beter te verteren is dan in Het geweten. Na vijftien jaar vindt Max Sabine terug. Maar weer wordt hun relatie een mislukking. Een wanhopige Max probeert de scherven van zijn leven bij elkaar te vegen. Maar een ontmoeting met ene Lisa Mandelbaum-Stern zet Max op het spoor van de onthutsende feiten omtrent Sabines verleden.
Brullend zonlicht De hele roman door is de holocaust op de achtergrond aanwezig. Maar nergens in de roman lees je iets over een wezenlijke doordenking van dat vreselijke lijden, zoals we dat wel aantreffen in de boeken van Primo Levi, Abel J. Herzberg en Jessica's vader G. L. Durlacher. Max en Sabine drijven als wrakhout rond zonder houvast, zonder dat verleden een plaats te kunnen geven. Alleen lees je een paar cynische opmerkingen over het Joodse leven na de shoah en bespeuren we bij Max even iets van schuld omdat hij zo'n makkelijk leven leidt vergeleken met zijn ouders en tante Judith. Veel meer dan over dat lijden gaat deze roman over een dochter-vaderrelatie, over een vader-zoonrelatie beide gecompliceerd, met als verbindende schakel een problematische liefde tussen Max en Sabine.
Dreiging Al met al is De dochter een roman die de lezer achterlaat met een gevoel van melancholie. Zo veel verloren. Zo weinig gewonnen.
|