Boekrecensie |
Titel: Veilig in de tijd Auteur: Hadewijch Griffioen Uitgeverij: Contact Amsterdam/Antwerpen, 2000 ISBN 90 254 9514 1 Pagina's: 144 Prijs: 32,90
|
Recensie door drs. B. van der Wal - 31 januari 2001
Griffioen schildert vreeswekkende volwassen wereld
Niet veilig in de tijdIk wist toen niet dat volwassenen die de wereld regeren voorgoed afscheid hadden genomen van zichzelf. De beeltenis van het kind dat ze kenden en liefhadden is voor altijd uit hun gezicht gewist. Deze zin staat in het boek Veilig in de tijd van de schrijfster Hadewijch Griffioen, een verzameling korte verhalen. Griffioen studeert algemene literatuurwetenschap en debuteerde in 1997 met de roman De plaatsen van de jeugd. De verhalen uit Veilig in de tijd gaan grotendeels over jonge mensen die, vanuit een geborgen en veilige omgeving, plotseling geconfronteerd worden met de schrikbarende doolhof van de volwassen wereld. Verhalen over (dreigende) incest en over ouders die hun kinderen opzadelen met meer ang- sten en zorgen dan goed voor ze is, bijvoorbeeld. In het verhaal Tijgertijd gaat het over een vader die zijn dochtertje betast, een suggestief geschreven en beklemmend verhaal. In het laatste verhaal, Veilig in de tijd, denkt een jonge vrouw terug aan haar jeugd en met name aan haar vader. Deze wordt somber als hij oud wordt en zijn kinderen lijden onder al zijn teleurstellingen en desillusies, waarvan ze deelgenoot worden gemaakt. De vrouw denkt later: Liet hij me maar met rust. Zijn bemoeizucht gaf me het gevoel dat mijn leven niet van mij was. Op mijn leeftijd had ik er recht op zo blind te zijn voor de wereld als ik ver- koos. En verderop: Ooit dachten we ons in de tijd genesteld. Met het perspectief van nog vele jaren (...) Veilig in de tijd waren we. Het is jammer dat Griffioen, in haar poging te laten zien hoe hard de (volwassen) wereld is, enkele malen de neiging heeft alleen de slechte kant van mensen te schetsen. Daarmee bereikt ze nu juist niet het beoogde effect.
Karakters
Geloof
Postmodern Wat afbreuk doet aan het boek is het postmoderne karakter ervan. Gevoelens van heimwee en vergankelijkheid komen wel voor, maar het blijft horizontaal. Het besef van een verloren paradijs ontbreekt. Dat is een misser voor een boek dat gaat over de confrontatie met een gemankeerde wereld. Dat de schrijfster blijkbaar geen affiniteit heeft met het christendom, is daarvoor geen verontschuldiging. Er zijn genoeg niet-christelijke auteurs die dat besef wel hebben. Denk bijvoorbeeld aan Hendrik Marsman, of de Amerikaanse schrijver F. Scott Fitzgerald. In dat opzicht is het boek, hoe goed op zichzelf ook geschreven, teleurstellend. De personen zijn uiteindelijk niet veilig in de tijd.
|