Boekrecensie |
Titel: De avondboot Auteur: Vonne van der Meer Uitgeverij: Contact Amsterdam/Antwerpen, 2001 ISBN 90 254 1189 4 Pagina's: 206 Prijs: 45,- (geb.)/ 32,90 (pb)
|
Recensie door Enny de Bruijn - 24 januari 2001
Vonne van der Meer: Je kunt je personages niet bekeren
Nieuwe gasten op het eilandZe zou het heel moeilijk vinden om een verhaal te schrijven over iemand die zijn leven lang bij de kerk is gebleven. Maar hoe mensen vanuit bijna-chaos tot bidden komen, dat begrijp ik wel. Ik denk dat je in mijn boeken het geloof in zijn allereerste stadium ziet. Vonne van der Meer schreef een vervolg op de verhalenroman Eilandgasten. Hetzelfde huis, hetzelfde eiland, dezelfde schoonmaakster. Toch is De avondboot een ander, een melancholieker boek geworden, vindt ze zelf. De christelijke boekhandel heeft sinds kort het werk van Vonne van der Meer ontdekt. Dat wil zeggen, de bundel Eilandgasten. Hoewel ze haar vroegere publiek zeker niet verloor, veroverde Van der Meer zich in het afgelopen jaar een plaats op de RD/CLK-toptienen, tussen de boeken van Den Hertog, De Banier, Boekencentrum en allerlei andere protestants-christelijke uitgevers. Verklaarbaar is dat wel. Wie Het limonadegevoel en andere verhalen (1985), het boek waarmee Vonne van der Meer haar loopbaan als auteur begon, naast Eilandgasten (1999) legt, ziet het verschil. De aandacht voor erotiek lijkt wat afgenomen, terwijl geloof en gebed een veel duidelijker plaats gekregen hebben. Toch hebben de jongste boeken van Van der Meer nog steeds een totaal ander karakter dan de meeste romans die binnen de gereformeerde gezindte met graagte gelezen worden. Ze gaan over mensen die niet zo erg gelovig zijn, die zich niet houden aan de afgebakende paden van de orthodoxe moraal, maar er toch in hun leven niet aan ontkomen houvast buiten zichzelf te zoeken. Dat weerspiegelt de ontwikkeling die de schrijfster zelf doormaakte: langzamerhand steeds verder in de richting van het christendom. Ruim zes jaar geleden liet ze zich in de rooms-katholieke kerk van Naarden dopen, later gevolgd door haar echtgenoot, de schrijver Willem Jan Otten.
Inzicht Hoe het kan dat eenzelfde idee eiland, huisje, schoonmaakster als verbindend personage een ander boek oplevert, melancholieker? Daar kan ik zelf de vinger niet op leggen. Eilandgasten is een boek waarbij mensen een inzicht bereiken. De weduwnaar die in zee wil lopen komt, zonder dat hij eigenlijk zelf weet wanneer dat gebeurt, tot het inzicht dat hij toch verder wil leven. Al heeft hij daarmee natuurlijk zijn vrouw niet terug. Zijn huis blijft even leeg. Hetzelfde zie je bij de vrouw die kanker heeft. In de loop van het verhaal komt ze tot een inzicht over de relatie met haar moeder, maar het blijft de vraag of ze de operatie goed doorstaat en of ze ooit nog naar het eiland terug zal gaan.
Krachtsinspanning Toch zijn de personages uit De avondboot volgens de auteur zeker niet passief te noemen. Neem het verhaal over Heleen en Babette. Dat had heel makkelijk een slachtofferachtig verhaal kunnen worden. Heleen hoort van Babette iets over haar oorsprong, waardoor ze in uiterste somberheid vervalt. Daar had ik het bij kunnen laten. Maar wat er vervolgens in haar vaart, is iets wat je helemaal niet van deze weldenkende moeder van drie kinderen verwacht: iemand die aardig is, verstandig, blijkt ineens tot iets buitengewoon primitiefs een wraakactie te kunnen komen. Vervolgens lukt het haar echter toch om het beeld dat haar volledig in het moeras zou kunnen trekken, te vervangen door een ander beeld. In plaats van haar zwangere moeder die op het punt van springen op tafel staat, ziet ze nu een kind dat popelend van ongeduld door diezelfde moeder wordt afgewacht. Dat is een enorme krachtsinspanning, vind ik.
Conflict Ze wil niet alle plots van haar verhalen weggeven, maar zonder voorbeelden gaat het niet. Van der Meers ervaring in het theater heeft haar geleerd heel concreet te zijn. Met regisseren heb ik vaak gemerkt dat je acteurs niet zomaar het toneel op kunt sturen. Je moet zeggen: Jij leunt tegen die boom omdat je vanaf dat punt onzichtbaar bent voor het meisje dat dadelijk opkomt. Ik noem maar wat. Zonder reden kunnen acteurs niet spelen. Zo is het ook met de personages in een boek. Ik behandel ze als mensen, dus ik vind dat ze een reden moeten hebben om ergens te zijn. Waar zijn ze bijvoorbeeld op het moment dat een verhaal begint? Wat zijn hun bezigheden? Simpelweg, Martine is in de keuken om een lekker bord boterhammen te maken, terwijl haar moeder slaapt. Zo concreet werk ik. Soms ontspoort dat in de loop van een verhaal, dan weet ik het ook niet meer, maar ik probeer me altijd af te vragen: wie wil wat, waar, waarom. De oude toneelwetten.
Knoopje Zelfs de gasten uit haar vorige boek komen hier en daar terug. De avondboot staat op eigen benen, de verhalen zijn duidelijk zonder dat je Eilandgasten gelezen hoeft te hebben. Maar soms is het leuk om terug te bladeren. Eilandgasten eindigt met de mededeling dat niets ooit verloren gaat. Daar is sprake van een enorme zorgzaamheid: de schoonmaakster vraagt zich af of ze allerlei voorwerpen weer terug naar zee zal brengen, zodat ze opnieuw kunnen aanspoelen. Wat dat betreft is er een essentieel verschil met De avondboot, waarin het juist over loslaten gaat, en over overgave.
Gebed Dat zie ik gebeuren, maar ik wil het er niet bewust inleggen. Personages hebben hun vrijheid, ze zijn autonoom. Ik geloof niet dat je mensen kunt bekeren, ik geloof evenmin dat je als schrijver je personages kunt bekeren. Toen ik aan hoofdstuk twee begon, dacht ik niet: Martine eindigt in gebed. Het is nog maar de vraag of je iemand daar krijgt. Maar ik was er zelf gelukkig mee, met de wending die het verhaal nam, en ik hoop ook dat lezers het zien. Dat ze niet blijven steken in het trieste van de gebeurtenissen, dat ze zich ook niet laten afschrikken door de leugens die Martines vriend vertelt, door het overspel, de verlatenheid, de erotiek van het verhaal. Al die dingen zijn des mensen, ze horen bij het leven en ik zou het jammer vinden als ik op dat punt een scheiding ging maken tussen de dagelijkse werkelijkheid en de christelijke literatuur. Dit is een boek waarin het christelijk geloof niet belachelijk gemaakt wordt, zoals in veel hedendaagse romans. Juist in een personage als Martine laat het zien wat er kan gebeuren als iemand de Bijbel gaat lezen. Zij doet dat door Hebreeuws te leren omdat ze een Joodse vriend heeft. Ze denkt dat ze het voor hem doet, maar tegelijk voelt ze dat er iets anders is dat haar aantrekt in de Bijbel. Wat dit verhaal laat zien, is dat zo iemand op het toppunt van haar verlatenheid zichzelf ineens biddend aantreft. Ondanks zichzelf. Ondanks dat ze zichzelf niet als een gelovig mens ziet, staat ze daar in die koude donkere keuken voor het raam, met in de verte de zee en de duinen, hoort ze zichzelf roepen: Barmhartige, Eeuwige, ontferm u over mij.
Verwantschap Je hoeft dingen niet zelf meegemaakt te hebben om erover te kunnen schrijven, maar je moet wel verwantschap met je personages voelen. Voor mij is het nog steeds heel moeilijk om me in te leven in iemand die van kindsbeen af opgevoed is met een geloof. Wel in een gesprek, maar niet in een verhaal waarin je er van binnenuit over moet kunnen schrijven. Misschien dat ik dat op m'n zeventigste kan, nadat ik het zelf dertig jaar heb meegemaakt... Maar misschien begin ik er volgende week ook wel aan, dat weet ik niet.
Zingeving Dat inzicht geldt ook voor mij persoonlijk. Als me iets overkomt waar ik niet direct op zit te wachten, probeer ik te zien wat het me over mezelf of over anderen vertelt. Je hoort iets zoals in het verhaal van Heleen en Babette waar je beter onkundig van had kunnen blijven. Toch kan het je dan lukken om je niet te laten verzwelgen door het grote zwarte moeras van het Niets, doordat je er een ander beeld voor in de plaats kunt zetten. Al is het dan alleen maar een verhaal. Het inzicht dat het je oplevert kan uiteindelijk heel waardevol zijn. Waar het je brengt, daar gaat het om. Dat merk je bijvoorbeeld bij het sterven van iemand: je moet mensen loslaten. Alles is overgave.
|