Boekrecensie |
Titel: Bevrijdende liefde Auteur: Francine Rivers Uitgeverij: Voorhoeve Kampen, 2000 ISBN 90 2971 677 0 Pagina's: 541 Prijs: 41,90
|
Recensie door Jeannette Donkersteeg - 15 november 2000
Francine Rivers schrijft ontroerende roman over ware liefde
Gered uit een bordeelDe eerste keer dat de godvrezende boer Michael Hosea het meisje Sarah op straat tegenkomt, weet hij dat zij bestemd is zijn vrouw te worden. Het betekent dan ook een klap in zijn gezicht als hij verneemt wat Sarahs beroep is. Onder de naam Angel werkt ze in een bordeel. Toch voelt Michael dat hij zich niet vergist heeft in Gods plan. Opnieuw werd een ontroerend boek van Francine Rivers Bevrijdende liefde in het Nederlands vertaald. Sarah, kind van een vader die haar niet wil hebben omdat hij al met een andere vrouw getrouwd is, en van een moeder die jong sterft, komt als achtjarig meisje in de prostitutie terecht. De bruten aan wie zij overgeleverd is, zorgen ervoor dat 'Angel' nooit kinderen zal kunnen krijgen. Jarenlang lijkt er geen uitweg voor haar vreselijke leven. Angel doet haar werk en ze doet het goed, ze is mooi, haar baas Duke verdient veel aan haar. Zelf heeft het meisje zich allang voor alle emoties afgesloten.
Toekomst Totdat de tijd komt, dat Angel ook van hem gaat houden. Dan loopt ze weg uit liefde voor Michael. Ze weet dat hij naar kinderen verlangt en dat zij die hem niet geven kan. Als ze vertrekt, zal Michael met hun buurmeisje Miriam trouwen en een beter leven krijgen dan met een bezoedelde vrouw als zij is, denkt Angel. Dit keer gaat Michael haar niet achterna. Hij is overtuigd van haar liefde voor hem, maar hij leert ook dat zij daardoor een afgod voor hem is geworden en dat ze bovendien zelf nog altijd niet in de levende God gelooft. Drie jaar duurt het voordat Michael zijn vrouw terugkrijgt. Ze heeft dan de Heere God persoonlijk leren kennen en werkt in een huis voor gevallen meisjes en vrouwen. Ze geeft hen les, in de hoop hun een betere toekomst te kunnen bieden.
Realistisch De dialogen zijn realistisch, alleen zal niet elke lezer het zo duidelijk horen van Gods stem als Michael Hosea doet, herkennen. Toch maakt de auteur van hem geen heilige. Ook hij kent zijn aanvechtingen en opstandigheid. De karaktertekening van Angel (Sarah) komt eveneens goed uit de verf. Het happy end is niet goedkoop, maar een geloofwaardig slot, dat de littekens die het leven sinds de zondeval achterlaat, niet verzwijgt.
|