Boekrecensie |
Titel: Een meisje van niets. Een vrouwenleven in het sjtetl Auteur: Esther Kreitman Uitgeverij: Vassalucci Amsterdam, 2000 ISBN 90 5000 157 2 Pagina's: 260 Prijs: 29,90
|
Recensie door drs. A. Verhoef - 1 november 2000
Esther Kreitman beschrijft eigen Joods-Poolse jeugd
Een benauwend vrouwenportretDvoirele heeft een probleem. Haar vader. Eigenlijk meer dan dat: de hele Joodse gemeenschap waarin zij verkeert. Wanneer zij haar vader vraagt wat zij later kan worden, antwoordt rebbe Avrohom-Ber verbaasd: Jij? Een meisje? Niets natuurlijk! En door dat antwoord wordt haar leven in Polen gestempeld. In de autobiografische roman Een meisje van niets. Een vrouwenleven in het sjtetl beschrijft Esther Kreitman haar eigen jeugd. De naam Esther Kreitman verraadt geen enkele verwantschap met de beroemde Pools-Amerikaanse auteur Isaac Bashevis Singer. En toch is zij een zus van Singer. Net als haar overbekende broer waagt ook Esther zich in dit boek aan een tekening van het Joodse leven in een heel klein Pools dorpje, Zjelechits. Zij doet dat zo beeldend dat je er als lezer een benauwd gevoel aan overhoudt. Daarmee is Een meisje van niets (1936) onlangs in vertaling uitgegeven als deel 5 in de serie Jiddische Bibliotheek van uitgeverij Vassallucci een bijzonder boek geworden. Want in de jiddische literatuur tref je nauwelijks een vrouwelijke auteur aan en ook de beschrijving van een vrouwenleven is in dit genre geen gemeengoed.
Geen blijdschap Dvoireles vader deelt die opvatting absoluut niet. En van haar moeder krijgt het meisje ook geen steun. Opvallend is dat dit boek boordevol religie geen enkele blijdschap uitstraalt. De rebbe zit met zijn neus in de theologische boeken. Maar het is religie van het hoofd, niet van het hart. In die kille sfeer begint Dvoirele te twijfelen aan het geloof van haar vader.
Reactie In het beschrijven van die situaties is Esther Kreitman erg knap bezig. Niet alleen in het groot het leven in het getto van Warschau maar ook in het klein. Zo wordt het steeds weer terugkerende gebaar van Avrohom-Ber om in bepaalde omstandigheden zijn baard te beroeren bijna filmisch beschreven. Een meisje van niets is de titel doet het al vermoeden een benauwend boek. Dat komt door de indringende manier waarop Esther Kreitman de heel gewone dingen van het Joods-Poolse leven in de negentiende eeuw beschrijft. Kreitman heeft niet de briljante stijl die haar vader Isaac Bashevis Singer kenmerkte in zijn goede jaren. Maar verwantschap is er zeker. De intense betrokkenheid met het leven van de Joden in Polen, de aandacht voor het heel gewone, de nauwelijks verholen kritiek op de Joodse orthodoxie. Het zit allemaal in Singer; het zit ook in Kreitman.
Droom
|