Boekrecensie |
Titel: Thuis in Rome Auteur: Rosita Steenbeek Uitgeverij: Prometheus Amsterdam, 2000 ISBN 90 5333 880 2 Pagina's: 212 Prijs: 36,50
|
Recensie door drs. A. Verhoef - 25 oktober 2000
Rosita Steenbeek blijft niet aan de oppervlakte steken
Zoektocht in het oude RomeLuther vond in Rome weinig meer dan grootheidswaan. Zwaar gedesillusioneerd keerde hij terug naar de Duitse landen. En toch Rome fascineert. Niet zozeer door de oude man die meent de opvolger van Petrus te zijn. Niet door het wervelende verkeer of de straatjes waar bijna nooit zonlicht op het plaveisel valt. Maar door de geschiedenis van bijna heel de menselijke beschaving die hier voor het oprapen ligt. Elk straatje ligt vol verhalen, laag op laag. Rosita Steenbeek is er thuis. Dat bewijst haar jongste boek Thuis in Rome. Rosita Steenbeeks debuutroman was wat mij betreft een misser. Maar als we De laatste vrouw (1994) even vergeten, treedt ze naar voren als een jonge auteur die beeldend weet te schrijven en de lezer meevoert in de handelingen. Schimmenrijk (1999) bijvoorbeeld boeit niet alleen door het verhaal: een Italiaanse grafrover schendt eeuwenoude Etruskische graven uit diepe eerbied voor deze pre-Romeinse beschaving, omdat hij vindt dat de Italiaanse autoriteiten verkeerd met dit culturele erfgoed omgaan. De roman dwingt de lezer na te denken over de ernst van en onze houding jegens de dood. Toch wel een beetje dankzij Schimmenrijk heb ik de afgelopen zomervakantie een Etruskische necropolis in Toscane bezocht. Blijkbaar inspireert het lezen van Rosita Steenbeek.
Verhalen in lagen Uitgaande van het smalle straatje waarin de schrijfster woont, gaat zij op zoek naar het verleden van die plek. Op de binnenzijde van de cover krijgt de lezer een reconstructie te zien van dat stukje Rome van 2000 jaar geleden. Als Nederlandse Romeinse onder de gewone Romeinen laat Rosita zich door een restauranteigenaar meenemen naar de kelder, waar nog een deel van het theater van Pompeius te zien is. Waar zijn we hier? Was dit vroeger ook een gang? Staan we op de tribune? In de kleedkamer? De tempel van Venus? Verdwaald in het theater van Pompeius. We maken kennis met de autochtone inwoners van oud Rome. We beleven hun politieke onvrede. We volgen discussies over de vraag of de brand van Rome wel of niet door Nero is gesticht, dialogen over het geloofsleven van keizer Constantijn en over de mystieke rust in een augustijner nonnenklooster.
Liefde voor mystiek Ook in Schimmenrijk is religie een motief, maar dan meer gericht op de Etruskische dodencultus. Nu laat Rosita Steenbeek ons meer in het hart kijken. Haar gereformeerde achtergrond trapt zij niet ver van zich af. Het is alsof zijzelf het tastbare voorbeeld van een samengaan van gereformeerd protestantisme en rooms-katholicisme wil zijn. Gevoel en beleving vormen als het ware het instrumentarium; het dogma is van geen belang voor haar. Kerkelijke verschillen relativeert zij. Thuis in Rome is het zelfportret van een zoekende ziel door de krochten van vergane glorie het theater van Pompeius, Domus Aurea en langs mensen van vlees en bloed. Haar mensvisie is zeer positief. Of het nu de dakloze Luigi Pirandello, een willekeurige taxichauffeur of de restauranteigenaar Benito is, Rosita weet in hen de goede dingen te vinden en te waarderen. Genoeg stof om eens een stevige boom over op te zetten met de auteur. Een boom aan de Tiber.
Zoekende
|
![]() |