Boekrecensie |
Titel: De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne Auteur: Toon Tellegen Uitgeverij: Querido Amsterdam, 2000 ISBN 90 2148 451 x Pagina's: 188 Prijs: 34,90
|
Recensie door G. J. van de Wege - 27 september 2000
Toon Tellegen en zijn grootvaderEen oude, wat zwaarmoedig kijkende man met een brede witte baard. Die staat, op de plaats waar meestal een foto van de auteur staat, op de achterflap van het nieuwste boek van Toon Tellegen. In De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne bundelde Tellegen een groot aantal verhalen die zijn opa hem vertelde. Deze opa is evenzeer als Tellegen zelf de auteur van dit prachtige boekje. Vandaar de foto. Hierboven gebruikte ik het woord opa. Tellegen spreekt echter consequent over zijn grootvader. Dat mag ouderwets klinken, maar Tellegens grootvader wás ook een ouderwetse grootvader. Niet iemand die na zijn pensionering aan een tweede jeugd begon, maar een man die met zijn gedachten in zijn jeugd en in zijn geboorteland, Rusland, leefde. Daarover vertelde hij zijn kleinzoon verhalen, met veel weemoed en verlangen.
Denkend aan Rusland Tellegen was toen, begin jaren vijftig, een jaar of twaalf. Hij was blijkbaar bijzonder ontvankelijk voor verhalen en bovendien gezegend met een uitstekend geheugen. Hij treft in De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne de juiste sfeer. Al zullen dan niet alle details, en misschien wel niet alle verhalen, van zijn grootvader afkomstig zijn, ze zouden het in elk geval wel kúnnen zijn. We wisten uit zijn kinderboeken en zijn gedichten al dat Tellegen een geboren verteller is. Uit dit boek blijkt dat hij ook vermag de Russische ziel (als er zoiets bestaat) met zijn bizarre kanten en zijn zwaarmoedigheid te portretteren.
Koffertje gedichten Toen de grootvader uit Rusland vertrok Doecharov was in het gewoel rond de revolutie spoorloos verdwenen droeg zijn jongste zoon een koffertje met gedichten van Doecharov mee. Maar de douane nam het in beslag. Het laatste, onvoltooide, gedicht van Doecharov is echter bewaard gebleven: toen de grootvader, naar hem op zoek, zijn huis binnenging, lagen er papieren op tafel. Op het bovenste vel stond, links bovenaan, Zon. Ergens in het midden stond duivels, duiven, schuin daaronder mismoedig, wanstaltig en onderaan rechts In duisternis met een punt erachter. Via Tellegen en zijn grootvader zijn deze man en zijn laatste gedicht éven aan de vergetelheid ontrukt.
Sobere stijl Het is aan de uitermate sobere stijl van Tellegen als een kind onbevangen registrerend, zonder bespiegelingen te danken dat de verhalen nergens ontsporen in sentimentaliteit. Zachtmoedigheid, liefde, intimiteit, dat zijn de kernwoorden. Een donkerbruine sfeer, voor de herfstavonden, een paar verhalen op een avond.
|