Boekrecensie |
Titel: Liefdesdood Auteur: Oscar van den Boogaard Uitgeverij: Querido Amsterdam, 1999 ISBN 90 214 5323 1 Pagina's: 208 Prijs: 37,50
|
Recensie door drs. W. Wouters-Maljaars - 2 augustus 2000
Mislukte zoektocht naar het gelukEigenlijk is de spanning er al lang af; niet Oscar van den Boogaard maar Karel Glastra van Loon won de Generale Bank Literatuurprijs. Toch richt ik de schijnwerpers op de roman Liefdesdood van eerstgenoemde, omdat het mislopen van een prijs niets hoeft te zeggen over de kwaliteit. En hoewel ik het oordeel van de jury over de verrassendheid en briljantheid van het boek niet deel, moet ik zeggen dat het technisch goed in elkaar zit. Oscar van den Boogaard (1964) debuteerde in 1990 met Dentz. Sindsdien zijn nog enkele romans van zijn hand verschenen, onder meer Fremdkörper en De heerlijkheid van Julia. De gelijkenis van Liefdesdood met laatstgenoemd werk is opvallend. In beide boeken staat de zoektocht van een vrouw naar het geluk centraal. Het huwelijk wordt door haar als verstikkend ervaren, omdat de echtgenoot naïef en hondstrouw is en niet meer van het bestaan verlangt dan de aanwezigheid van vrouw en kind(eren). De vrouwen daarentegen zijn onrustige naturen, die op zoek gaan naar het ware geluk maar het niet kunnen vinden.
Koelheid Als Paul terugkeert uit de tropen, richt zijn vrouw de kamer van hun overleden dochter in, zodat hij daar kan slapen. Overduidelijk laat ze merken ik hier, jij daar in jouw eigen begrenzingen. Pas als er brand uitbreekt bij de buren wat Oda als een soort rechttrekking van het haar aangedane 'onrecht' ziet vindt er enige toenadering plaats tussen beiden. Bovendien komt de logé van de buren tijdelijk bij hen wonen en daarin vinden ze beiden afleiding, zodat de spanningen afnemen. Als het meisje naar haar eigen ouders teruggaat, zoekt Oda Emile weer op, hoewel ze door de dood al gescheiden zijn.
Passiviteit Liefdesdood grijpt de lezer bij het begin gelijk in de kraag. Het overlijden van Vera en de gevolgen voor haar ouders zijn aangrijpend verwoord. Ook technisch zit de roman goed in elkaar; vooral de perspectiefwisselingen beheerst de schrijver goed. Vanuit elke persoon wordt de situatie duidelijk beschreven. Toch is er wel wat af te dingen op het werk. De sfeer is onchristelijk, vooral wat betreft de aanwezige vloeken en de levensvisie. Neem daarnaast de uitzichtloosheid en de passiviteit van de personages, en je hebt het gevoel dat je een standaard 20e-eeuwse roman leest. En die ervaring vind ik bepaald niet vernieuwend; het oordeel van de jury over de verrassendheid en briljantheid van de roman kan ik daarom niet delen.
|