Boekrecensie |
Titel: Schaduw van de avond Auteur: Eva Bentis Uitgeverij: Contact Amsterdam/Antwerpen, 2000 ISBN 90 254 9854 x Pagina's: 377 Prijs: 39,90
|
Recensie door Tera Voorwinden-Hofman - 2 augustus 2000
Middeleeuwse hofintrigesTerwijl op 19 november 1421 het water begint te wassen, verblijft Goede van Standhazen in de torenkamer van een halfverwoest Oosterhouts kasteel. Het is in de dagen van de Sint-Elizabethsvloed dat Goede als een bezetene schrijft over haar voorgeslacht: over haar steenrijke overgrootvader Willem van Duvenvoorde, een van de bekendste, maar nu vergeten namen uit de veertiende eeuw, en over Clemeynse, zijn bastaarddochter. De historische roman Schaduw van de avond van schrijfster Eva Bentis pseudoniem van Joke Meijer (1951) beoogt een verantwoord beeld te geven van de late Middeleeuwen, met de opkomst van het individu als voorbode van de Renaissance. Het is ook een verhaal over hartstocht en haat en leven en dood (er is niets nieuws onder de zon). Een prestigieuze onderneming! Als bastaard geboren kon Willem van Duvenvoorde niet erven. Toch overleed hij als rijkste man van zijn tijd. In de roman wordt zijn levensverhaal verteld door zijn achterkleindochter Goede, die als historisch personage en als verteller optreedt. Tevens wordt het leven van bastaarddochter Clemeynse ontvouwd.
Generaties Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in de grensstreek tussen het graafschap Holland en het hertogdom Brabant. Clemeynse en Goede bewegen zich in het schimmige gebied waar Willem van Duvenvoorde zijn macht uitbreidt. Willem wordt rijker en rijker en sluit zijn ogen voor jaloerse edelen, die het moment van wraak afwachten. Tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten zien ze hun kans schoon en ontnemen ze Willem zijn Hollandse bezittingen.
Verbeelding
|