Boekrecensie |
Titel: Wolfgang Amadeus Mozart. Volledig overzicht van leven en muziek Redactie: H. C. R. Landon Uitgeverij: Tirion Baarn, 1999 ISBN 90 4390 038 9 Pagina's: 464 Prijs: 29,50
Titel: Ludwig van Beethoven. Volledig overzicht van leven en muziek
|
Recensie door S. M. W. Bezemer - 12 april 2000
Compendia over Beethoven en Mozart ordenen berg gegevens
Verzoend met een naderende doodCompendia slaan een brug tussen professional en amateur. Dergelijke naslagwerken ordenen voor ieder een onoverzichtelijke berg van gegevens en maken deze toegankelijk. De uitgaven over Beethoven en Mozart bieden onder meer zicht op de godsdienstige en politieke opvattingen van deze componisten. The Mozartcompendium, waarin zo ongeveer alles wat over deze geniale componist bekend was kort is samengevat, verscheen in 1990 als opstap naar het Mozart-jaar. Het boek bleek een succes, want een jaar later verscheen bij dezelfde uitgever een vergelijkbaar naslagwerk over Ludwig van Beethoven. Beide uitgaven werden in het Nederlands vertaald en zijn nu in een goedkope paperbackuitgave verkrijgbaar. Voor liefhebbers van smeuïge verhalen en anekdotes zijn deze boeken niet gemaakt. Alles wat niet op aanwijsbare feiten berust, is vermeden. Elke speculatie wordt systematisch uit de weg gegaan. Er zijn en waren wetenschappers die op grond van zeer aannemelijke argumenten veel zinnige dingen over Mozart en Beethoven hebben gezegd. Die vinden we in deze boeken niet terug. Terecht, naar mijn mening. Omdat kennelijk jeder Konsequenz zum Tode führt, wordt een overigens boeiend en meesterlijk geschreven, maar aanvechtbaar boek over Mozart als dat van Wolfgang Hildesheimer wel vermeld.
Wonderkind Mozarts godsdienstige en politieke opvattingen, zijn belezenheid en zijn houding tegenover zijn omgeving zijn de moeite waard. We weten dat Mozart zich al vroeg in zijn leven rekenschap gaf van een naderende dood en dat hij zich daar ook mee verzoend had. Hij was vast overtuigd van het bestaan van hemel en hel. Het cynisme waarmee indertijd Hildesheimer deze overtuiging als cliché afdeed, is zonder meer misplaatst. Dat hij het op zijn sterfbed heel moeilijk heeft gehad, doet daar niets van af. Voor wie meer over Mozarts componeren en de ontwikkelingen die hij daarin doormaakte wil weten, geeft dit boek een schat aan informatie. Overigens moet men wel enige kaas van een aantal muziektheoretische begrippen hebben gegeten.
Lastig genie Beethoven gold in zijn tijd als een genie, een lastig genie weliswaar, maar toch een man die geschiedenis maakte. Hij was een beroemdheid, die met de groten der aarde op voet van gelijkheid leefde. Zo maakte hij tijdens het beruchte Wener Congres in 1814 kennis met de Russische tsaar Alexander I en diens echtgenote. Hij droeg aan deze keizer zijn drie vioolsonates opus 30 op, en Alexander tekende later à raison van 50 dukaten in op de handgeschreven partituur van de Missa Solemnis. De koning van Pruisen deed trouwens hetzelfde. Met de dichter Goethe was hij zelfs persoonlijk bevriend. Er is een lijst opgenomen van personen die Beethoven zijn beschermheren mocht noemen. Daarbij beschikken we over de zogenaamde Konversationshefte, aantekenboekjes waarin verschillende personen vragen en opmerkingen schreven die bestemd waren voor de dove componist. Nauwkeurig onderzoek leverde de meeste namen op van de personen die erin geschreven hebben.
Invloeden Hoe snel publicaties tegenwoordig verouderen moge blijken uit de briefcitaten die auteur Barry Cooper onder meer gebruikt in sectie 7, waar Beethoven spreekt over zichzelf. Die komen uit de Kastner-uitgave van 1923. Inmiddels is in 1996 bij Henle een geheel nieuwe wetenschappelijke uitgave verschenen, die voor een deel ook in het Nederlands beschikbaar is. In feite geldt voor dit boek hetzelfde als voor het bovenstaande: onmisbaar voor de geïnteresseerde muziekliefhebber.
|