Boekrecensie |
Titel: Afgang, deel 6 van Het Bureau Auteur: J. J. Voskuil Uitgeverij: G. A. van Oorschot Amsterdam, 2000 ISBN 90 282 0961 1 Pagina's: 707 Prijs: 69,- (paperback), 99,- (gebonden)
|
Recensie door Beppie van de Wege - 22 maart 2000
Gek, omdat mensen zo gek zijnNet voor de Boekenweek begon, verscheen deel zes van Voskuils romancyclus Het Bureau. Voskuil beschrijft in Afgang de neergang van de mens en de loop van menig leven. Ik heb al genoeg gezeur op m'n werk. Daar hoef ik niet ook nog over te lezen. In die boeken gebeurt niets. Toegegeven, het lezen van Het Bureau lijkt een nutteloze bezigheid: 5500 bladzijden vol (zeer) kleine gebeurtenissen. En echt christelijk valt de romancyclus ook niet te noemen. Er zijn slechts enkele passages waarin Maarten Koning gevoel voor het bovenmaanse toont, zoals bij het beluisteren van Blijf bij mij Heer, maar dat is dan uitsluitend mildironisch sentiment, dat veel dichter bij Reves De avonden ligt dan bij de belevingswereld van de christelijke lezer.
Calvinist en romanticus Afgang kent menig introspectief fragment, vaak vol weemoed, frustratie en eenzaamheid. Het werk is daarmee een late variant van Bloems gedichtencyclus De nederlaag, waarin eigenlijk hetzelfde onder woorden wordt gebracht: En van heel dezen aanslag op den tijd/ Van al dat hunkren naar een levenswende/ Bleef ons alleen maar kommer en ellende/ Verraad en wrok en bittere eenzaamheid. Want Voskuil hoe modern ook blijft een romanticus. Alleen... hij laat dit nu juist niet merken. Die romantiek, die weltschmerz, is supersubtiel in de cyclus verwerkt, en dat maakt het lezen ervan zo draaglijk. Het grote leed is verstopt in heel veel klein leed, en we lezen geen grote woorden, maar veel kleine, ogenschijnlijk onbeduidende woorden. Het staat er allemaal zo onderkoeld, met echter wel voelbare, Reviaanse ironie. Ze dronken koffie met een appelgebakje. Zelfs de stijlfout is hier functioneel.
Doseren Voskuil zelf (in een interview met C. Meijers): Ik moet er ontzettend om lachen als ik het lees. Niet omdat ik een karikatuur van die mensen heb willen maken, maar omdat in retrospectief gezien je de betrekkelijkheid inziet. En dat is zuiverend, doordat je het inziet kan je ermee leven. De klassieke catharsis dus. Als je dit opschrijft moet je heel koel zijn, anders overdoseer je. Pas als het af is moet ik verschrikkelijk lachen. Je kunt niet lachen als je schrijft, dan wordt het een bende. Je schrijft gewoon op wat je ziet en hoort. En dat dat heel gek is, is omdat mensen zo gek zijn.
Veel verdriet Er zijn veel zieken. Het begint al met Maarten zelf, die zeven weken ziek is. Bart Asjes wordt afgekeurd, Jantje ook, vanwege iets psychisch, Klaas ligt in het ziekenhuis, Mark blijft ziek thuis, Wigbold gaat met ziekteverlof. En geliefde mensen overlijden. Frans Veen sterft, Beerta overlijdt na een lange periode van aftakeling een van de boeiendste personen is daarmee van het toneel verdwenen, en ook de moeder van Nicolien overlijdt. Voskuil beschrijft haar begrafenis uitvoerig. Het zijn pagina's vol tekst, zonder enige onderbreking, zonder alinea of dialoog. Letterlijk zwarte bladzijden, alsof Maarten zijn grafstemming daardoor extra cachet heeft willen geven. De afgang werkt door, in die zin dat Maarten ook de dingen buiten het Bureau als zinloos gaat ervaren. Hij bekommert zich zijn leven lang om het kleine leed hij vangt een vlieg en zet hem buiten, doet een verstrooide slak in een potje maar hij ontdekt, nu hij ouder wordt, dat zelfs deze kleine goede werken geen genoegdoening meer geven. Als hij aan het eind van Afgang een verdwaalde hond ziet, overvalt hem een gevoel van machteloosheid. Vroeger dacht hij dat het om één hond ging en dat het probleem was opgelost met het vinden van zijn huis. Nu wist hij dat er zoveel meer honden, katten, vogels dan huizen waren, dat er geen beginnen aan was. En hij wist ook dat hij in zo'n wereld niet meer graag leefde. Afgang: een droevig boek, ook al word je uitvoerig afgeleid door de vele vergaderingen, de dreigende bezuinigingen en de strubbelingen rond de opvolging van Balk.
Het einde
|