Boekrecensie |
Titel: Jezus: bij hoog en bij laag. De christologie van Van de Beek en Kuitert Auteurs: H. M. Kuitert, A. van de Beek e.a. Uitgeverij: Kok Kampen, 1999 ISBN 90 453 0097 6 Pagina's: 189 Prijs: 34,90
|
Recensie door ds. G. D. Kamphuis - 27 december 1999
Kuitert en Van de Beek in debat Tijdens de tiende Leidse lezing, op 27 september, reageerde prof. dr. A. van de Beek (auteur van Jezus Kurios) op de christologie van prof. dr. H. M. Kuitert (auteur van Jezus, nalatenschap van het Christendom). Kuitert reageerde vervolgens weer op Jezus Kurios. Deze bijdragen, met diverse andere commentaren en reacties op Van de Beek en Kuitert, zijn uitgegeven in het boek: Jezus: bij hoog en bij laag. Dit uitermate instructieve boek geeft in kort en helder bestek een overzicht van de huidige stand van het gesprek over de christologie. De denklijnen worden duidelijk en in de commentaren en nadere beschouwingen worden uitermate kritische en meestal gedegen vragen gesteld aan beide hoogleraren. Uiteraard is het niet de bedoeling alle auteurs en hun bijdragen te noemen. De geïnteresseerde lezer neme zelf en leze. God is gekomen om onze zonde en nood te dragen. Dat is deel één van het credo van Van de Beek. Maar deel twee hoort erbij: Het wordt niet beter: de mensheid is ongeneeslijk. Op deze wijze ontleedt dr. H. Veldhuis de theologie c.q. de christologie van Van de Beek. Naar mijn waarneming brengt hij hier de kritiek onder de kortste en scherpste noemer. De kracht van Van de Beek ligt in zijn hoge insteek: In Jezus heeft God het mens-zijn aangenomen. Toch blijft het rond verzoening vaag. In Christus draagt God deze gebroken wereld. Christus heeft de zonde gedragen maar niet weggedragen. Gelukkig wél, zeg ik.
Pasen Het is voor mij niet te volgen wanneer Kuitert zegt dat alles, van de veelkleurigheid van Gods werken tot de openbaring van Zijn ongebonden liefde, van verzoening tot Zijn genadige neerbuiging tot Zijn schepselen, van barmhartigheid tot rechtvaardigheid Gods, dat alles maar dan ook alles even goed zonder de christologie van de oude kerk gezegd kan worden. De waarde van het Nieuwe Testament wordt door hem op die manier in feite ontkend. Wat in het Oude Testament in de belofte was verscholen, wordt in het Nieuwe Testament werkelijkheid.
Historische feiten Maar dat verwijt klinkt uit zijn pen niet zuiver. Hoe vaak gaat bij hém de tekst niet! Alleen al door het volgen van de historisch-kritische methode. En in de tweede plaats doordat hij uitermate selectief is in zijn citeren van schriftgegevens. Maar bovenal, en Van de Beek wijst daar terecht op in zijn reactie, omdat de grondthese van Kuitert is dat alle spreken over boven van beneden komt. Daar gaat de tekst! Toch doet hij voortdurend zijn best om het belang van het nieuwtestamentisch getuigenis te minimaliseren, schrijft dr. G. van den Brink in een uitstekende bijdrage.
Integriteit Naar mijn vaste overtuiging ligt hier juist het sterke en weldadige element in de benadering van Van de Beek. Dat geldt ook van het feit dat hij overtuigend zijn christologie van Boven ons aanbiedt. We kennen God ten diepste in Jezus Christus, Zijn eigen Zoon. Zo verheugen wij ons in Advent en Kerst.
|