Boekrecensie |
Titel: Jezus Kurios. De Christologie als hart van de theologie Auteur: dr. A. van de Beek Uitgeverij: Kok Kampen, 1998 ISBN 90 242 9418 5 Pagina's: 320 Prijs: 45,00
|
Recensie door dr. J. van Genderen - 3 maart 1999
Dr. A. van de Beek zoekt aansluiting bij traditie
Een nieuwe christologieJezus Kurios, de christologie van de Leidse hoogleraar dr. A. van de Beek, draagt een heel ander karakter dan de bekende beschouwingen over Jezus van moderne theologen zoals dr. H. M. Kuitert en dr. C. J. den Heyer. In het katern Kerkplein van deze krant stond in de week van verschijnen een vraaggesprek met de auteur (23 december 1998). Van de Beek wil in aansluiting bij de traditie opnieuw onder woorden brengen dat in Jezus Christus God Zelf in ons midden is. Voor hem is de mens Jezus God. In het eerste hoofdstuk worden al beslissende uitspraken gedaan. In hoofdstuk II gaat het over de bronnen voor onze kennis van Christus. Daarin laat de auteur het Nieuwe Testament spreken, maar in hoofdstuk I alleen indirect. Zonder dat de bijbelse grond ervan in het licht gesteld wordt, is wat Athanasius ergens in zijn Redevoeringen tegen de Arianen zegt (III, 31) een leidende gedachte in deze nieuwe christologie. Volgens Van de Beek houdt Athanasius staande dat God niet gekomen is om de wereld moreel beter te maken, maar om die te dragen. Daarmee kan protest aangetekend worden tegen allerlei beelden van Jezus die sinds de Verlichting velen bekoord hebben; van Jezus als leraar en voorbeeld tot Jezus als bevrijder of inspirator voor een betere wereld toe. De schrijver distantieert zich ook terecht van H. Berkhof, die zijn voorganger als kerkelijk hoogleraar was.
Norm Er is in de grote werken van Athanasius echter zo veel te vinden over de vergoddelijking van de mens, de heiliging, de inwoning van de Geest, de vernieuwing en de navolging van Christus, dat het eenzijdig is om een bepaalde interpretatie van zijn woorden tot een stelling te maken.
Pijler De bijzondere kwaliteiten van het boek doen mij overigens terughoudend zijn in de kritiek. Wat een verschil met de geschriften waarin Jezus als een joodse rabbi en een uniek mens wordt voorgesteld, die door zijn volgelingen hoe langer hoe meer opgehemeld zou zijn! Van de Beek is er zeker van dat de feiten daarmee geweld aangedaan wordt. Zowel in het Nieuwe Testament als in de Vroege Kerk wordt beleden dat Jezus Christus God is. De Zoon van God werd mens. Hij is tot ons gekomen om ons te redden (Concilie van Nicea, 325). Dat is voor Van de Beek geen verouderde leer, maar een werkelijkheid: Ik geloof louter omdat Jezus mij ten diepste heeft aangesproken.
Anselmus Het laatste hoofdstuk heeft als titel: Christus en de godsdiensten. Het pluralisme wordt afgewezen, maar het exclusivisme eveneens. In dit verband wordt daarmee de overtuiging bedoeld dat het geloof in Christus de enige weg tot God is. Johannes 14:6 komt hier echter niet bij ter sprake. Jezus Kurios is een boek van waarde, een werk met een visie. Het is in een royale uitvoering verschenen. Enkele registers verhogen de bruikbaarheid. Volgens de ondertitel is de christologie het hart van de theologie. Dat is waar. Op het titelblad lezen we ook: Spreken over God 1,1. Daarmee wordt een voortzetting beloofd waarnaar inhoud en stijl van dit werk ons doen uitzien.
|