Boekrecensie |
Titel: Het kwaad of het drama van de vrijheid Auteur: Rüdiger Safranski Uitgeverij: Atlas Amsterdam, 1998 ISBN 90 254 2088 5 Pagina's: 280 Prijs: 59,90 |
Recensie door B. S. van Groningen - 31 december 1998 Kwaad als mogelijkheid van de menselijke vrijheid Vertrouwen dat alles goed komtHet kwaad is geen begrip, maar een naam voor het bedreigende: het barbaarse, de chaos, het geweld en de beangstigende leegte zowel buiten het wereldruim als binnen jezelf. Rüdiger Safranski beschrijft het kwaad als een mogelijkheid van de menselijke vrijheid. Van hem verscheen in 1997 Das Böse oder das Drama der Freiheit. Dit jaar liet Mark Wildschut een vertaling van dit boek het licht zien: Het kwaad of het drama van de vrijheid. We leven niet alleen in een maatschappij vol risico's, maar iedereen is voor zichzelf een risicofactor. Je komt van het kwaad niet los, je moet het ondervragen om erachter te komen wat er met jezelf aan de hand is. Het blijft een permanente bedreiging voor het vertrouwen in de wereld. De bezinning daarop brengt je ook in aanraking met vragen waarop de religies eens het antwoord vormden. In deze bespreking formuleren we enkele gedachten uit zijn boek, waarbij het moeilijk is het hele boek recht te doen. Wie is Rüdiger Safranski? Hij werd in 1945 in Rottweil (Württemberg) geboren en leeft als schrijver in Berlijn. Hij schreef eerder biografieën over Schopenhauer, E. T. A. Hoffman en hij werd vooral bekend door zijn boek over Heidegger (ook in het Nederlands verschenen bij uitgeverij Atlas). Waanvoorstelling Het geheel wordt gecompleteerd met een verborgen en onverholen aantrekkingskracht van het kwaad op de kunst (het schilderij op de voorkant van het boek is van Goya: Moordende bandiet, ongeveer 1800), in de Griekse tragedie, bij Sade, Baudelaire, Joseph Conrad en bij Nietzsche in zijn experimenten met het nihilisme. Ten slotte komt hij uit bij Hitler, in wie de duistere waanvoorstelling van de eeuw bloedige ernst werd. Optimisme Bij de presentatie van de Nederlandse vertaling van zijn boek heeft hij de samenhang tussen zijn eerder verschenen publicaties toegegeven en zet hij ook uiteen waarom hij ditmaal gekozen heeft voor een uitdrukkelijke uiteenzetting van het kwaad. Toen de Muur was gevallen, heerste er korte tijd een algemeen optimisme: het tijdperk van de dictaturen was voorbij en de democratie had definitief gezegevierd. Lang heeft dit optimisme niet geduurd: burgeroorlogen, etnische zuiveringen en moordpartijen hebben ons uit onze droom geholpen, en deden de vraag opkomen of we niet een te rooskleurig beeld hebben gekoesterd van onszelf. De vrijheid leidt niet vanzelf tot het goede, maar kan juist een bondgenootschap aangaan met het kwaad. Op de ambivalentie van de vrijheid moeten we ons uitdrukkelijk bezinnen. Navolging van het goede Safranski's benadering van God is: wanneer we moreel juist handelen, ontkomen we er niet aan om erop te vertrouwen dat uiteindelijk alles goed komt. Ook al weten we zeker dat het niet zo is. Ik mis in dit boek te zeer de overwinning van de Heere Jezus Christus, die machten van de hel heeft overwonnen. Zijn strijd en overwinning zijn niet onzeker. En Hij geeft via Paulus duidelijk de weg aan die een christen mag en moet gaan: Overwin het kwade door het goede (Romeinen 12:21). Waarom een boek waarin aan het kwaad zo veel macht wordt toegekend en een navolging van het goede (door Gods genade) veelal achterwege gelaten? We kunnen toch van het kwaad niet leven? Dit boek biedt voor ingewijden en geïnteresseerden veel stof tot nadenken, maar reikt niet die oplossing aan die nodig is om het kwaad te beteugelen! Daar is toch een ingrijpen van Hoger Hand voor nodig en... mogelijk! Ik heb de wereld overwonnen! |