Boekrecensie |
Titel: Jezus van Nazareth; bevrijding tot vrede; Geloven in vrijheid Auteur: Eugen Drewermann Uitgeverij: Meinema Zoetermeer, 1998 ISBN 90 211 3669 4 Pagina's: 447 Prijs: 49,90 |
Recensie door dr. W. H. Velema - 4 november 1998 Drewermann wijst Jezus' offerdood tot verzoening volstrekt af Radicaal maar niet troostrijkOp de achterkant van de paperback Jezus van Nazareth en op de pagina die aan een overzicht van de inhoud voorafgaat, wordt zeer lovend over de intentie en de inhoud van het boek van Eugen Drewermann geschreven. Deze passages zullen door de uitgever zijn opgesteld. Een auteur zou er verlegen onder worden. Als we enkele zinnen uit die twee informatieronden overnemen, zijn recensent en lezer beiden geïnformeerd over wat ze in dit boek te verwachten hebben. Dit is het tweede deel van Drewermanns dogmatiek. Zoals bekend heeft hij vooral naam gemaakt met publicaties op het gebied van het Nieuwe Testament. Het beoefenen van die wetenschap combineert hij met zijn dieptepsychologische inzichten. Hij is ook psychotherapeut. Dat levert voor veel lezers in Europa een verrassend resultaat op echt iets nieuws. Zijn boeken worden druk verkocht. De Rooms-Katholieke Kerk ontnam hem zijn ambten en taken. Met zijn publicaties kwam hij in botsing met het leergezag. Niet zo lang geleden heb ik in deze krant een boek besproken waarin Drewermann discussieert met Friedrich Schorlemmer. De ondertitel van dat boek was Over zin en onzin van het geloof in God. M'n conclusie was toen dat er van het eigene van het christelijk geloof bij Drewermann weinig of niets overblijft. Religieus pluralisme dat zich tegen de kern van de bijbelse boodschap verzet. Kritisch schriftgebruik Eerlijk gezegd vind ik het een enigszins verward en verwarrend boek. De schrijver geeft veel informatie over in de loop der eeuwen gevoerde oorlogen; over daarbij betrokkenen en hun doelstellingen. Datzelfde geldt met betrekking tot economie en milieu. Jezus is de Bevrijder op al deze terreinen. De evangelie-inhoud wordt echter symbolisch uitgelegd. De verhalen gaan niet terug op gebeurtenissen, maar op projecties die uit andere tradities (godsdiensten en landen) afkomstig zijn. Ze worden door de bijbelschrijvers op Jezus geprojecteerd. Dat is de eerste enorme vrijheid die de schrijver zich veroorlooft. Een uitermate kritisch schriftgebruik aan de hand van dieptepsychologische maatstaven, met een resultaat dat cultuur van de vrede wordt genoemd. Het heeft met Jezus' werk in gehoorzaamheid aan de Vader niets te maken. Jezus' offerdood tot verzoening wordt in het slothoofdstuk volstrekt afgewezen. Eigenlijk moet ik zeggen: weggeschreven. Fantasie Voor mijn besef ontbreekt in deze door de schrijver zelf gegeven typering het woord fantasie. Dat zou voorop moeten staan. Ik kan het dan ook moeilijk eens zijn met wat op de achterflap staat: Drewermann schetst in deze roman van het menselijk bestaan een ongehoord revolutionair en troostrijk beeld van Jezus. Revolutionair is dit beeld wel, radicaal revolutionair zelfs, maar troostrijk in de bijbelse zin van het woord in geen enkel opzicht. |