Boekrecensie |
Titel: Paulus, man van twee werelden Auteur: C. J. den Heyer Uitgeverij: Meinema Zoetermeer, 1998 ISBN 90 211 3706 2 Pagina's: 311 Prijs: 39,50 |
Recensie door J. M. D. de Heer - 25 september 1998 Ik probeer een zekere sympathie voor de apostel te wekken Gefascineerd door PaulusKAMPEN Hij begon zijn boek met een stuk verlegenheid. Wat heb ik toe te voegen aan de stroom studies over Paulus. Toch ligt vanaf vandaag een boek van dik driehonderd bladzijden in de winkel. Prof. dr. C. J. den Heyer probeert daarmee sympathie te wekken voor een fascinerende man, die steeds op zoek was. In het boek staan sommige christelijke dogma's ter discussie, Paulus' ethiek vindt op veel punten geen navolging. Maar toch blijft het perspectief van Paulus' leven en denken de moeite van het overwegen waard. Een van Den Heyers voorgangers in Kampen, prof. Herman Ridderbos, schreef in 1966 eveneens een dikke studie over de heidenapostel: Paulus, ontwerp van zijn theologie. Als student deed Cees den Heyer bij de auteur tentamen over het boek. Als hoogleraar gebruikte hij het zelf ook als tentamenstof. Het is een meeslepend werk. Ik denk het met mijn boek niet beter te doen dan Ridderbos, maar hij gaat uit van Paulus als theoloog. Prof. Den Heyer koos zelf voor een biografische opzet. Wie het vertrek naast zijn studeerkamer inloopt, begrijpt al een beetje waarom. De Kamper hoogleraar blijkt bijzonder geboeid te zijn door biografieën van allerlei snit, van Johannes Post tot Friedrich Nietzsche, van kardinaal Alfrink tot Anne Frank. De vraag heeft me altijd geboeid: Wie is die Paulus eigenlijk? Ik heb me daarom laten meeslepen door zijn levensverhaal. Soms zit je wat te fantaseren: Wat zou z'n zus niet van hem hebben gedacht, die níét zo'n ervaring bij Damascus had? Joodse Paulus Paulus kwam juist in conflict met joden door de boodschap waarvan hij onder geen beding wilde afwijken: God brengt redding door Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Messias. Deze visie op de 'joodse Paulus' heeft als consequentie dat Den Heyer geen moment gelooft dat de apostel Jezus als God zag. In zijn uiteenzetting over Filippensen 2:6-11 bijvoorbeeld schrijft hij dat Jezus een mens was naar Gods hart. Zijn leerlingen bewaarden herinneringen dat hij zich nauw verbonden wist met God. Trouw aan God en zichzelf ging hij gehoorzaam de weg van het lijden. Die houding ontroert, maakt indruk op zijn volgelingen en wordt als 'voorbeeldig' ervaren. Ook in die zin kan worden gezegd dat Jezus 'voor ons' is gestorven. Is dit niet een erg magere exegese van Filippensen? Prof. dr. A. van de Beek pleitte al in zijn proefschrift en straks in zijn nieuwe boek Jezus Kyrios met name op grond van deze passage voor een 'hoge christologie'. Met de belijdenis van de godheid van Christus staat of valt volgens hem het christelijk geloof. Onderstrepen Als ik bijvoorbeeld de brieven aan de Korinthiërs lees, verduidelijkt de hoogleraar, bekruipt me wel eens het gevoel: Waar hebben we het eigenlijk over. Het gaat over tempelprostitutie, over het eten van offervlees, over het huwelijk en zo nog wat onderwerpen. Terloops komen meer leerstellige zaken aan de orde. Niet de leer, maar het leven ging Paulus ter harte. Hij verklaart dat tegen de achtergrond van zijn overtuiging dat Paulus echt jood was en bleef. Het jodendom is een echte 'way of life'. Dat behoort elke religie volgens mij te zijn. Kameleon Den Heyer keert de redenering om. Paulus laat zijn overtuiging bepalen door wat hij tegenkomt. Hij heeft iets van een kameleon. Zijn denken ontwikkelde zich terwijl hij schreef. Gaandeweg ging hij uitdenken wat het visioen betekende dat hij bij Damascus van de opgewekte Jezus kreeg. Daarin was hij heel creatief. Afhankelijk van de situatie koos hij een ander gezichtspunt, tastend, zoekend en discussiërend. Het centrum van Paulus is voor de gereformeerde hoogleraar daarom niet gemakkelijk te pakken. Paulus' denken is zo betrokken op de concrete situatie in de gemeenten, dat ik niet een tijdloze kern zie, die ook voor ons bepalend is. Paulus' visie op zaken als het huwelijk, seksualiteit en de plaats van de vrouw in de gemeente kunnen en willen we al helemaal niet meer delen. Verzoening Als kritisch antwoord schreef zijn voorganger prof. Baarlink de studie Het evangelie van de verzoening. In het slothoofdstuk onderstreepte hij de eenheid in het spreken over verzoening door het plaatsbekledend lijden en sterven van Jezus in het Nieuwe Testament. De studie heeft prof. Den Heyer evenwel niet overtuigd. Baarlink heeft Paulus' brieven geactualiseerd naar het heden. Ik benadruk hun tijdgebondenheid. Volgens prof. Den Heyer voelde de vroegchristelijke gemeente deze tijdgebondenheid al als een bezwaar. Men vervaardigde nieuwe, actuele brieven en schreef die aan Paulus toe. De nieuwtestamenticus sluit hiermee aan bij de resultaten van het historisch-kritisch bijbelonderzoek. Moderne wetenschappers beschouwen immers vrijwel allen de brieven aan de gemeenten in Efeze en Kolosse en de tweede brief aan de gemeente in Thessalonica als 'onecht'. Gecompliceerd Reacties van het kerkvolk en van studenten in Kampen brachten de auteur tot de conclusie dat Paulus' brieven niet echt toegankelijk zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zonder al die boeken over de culturele, sociale en godsdienstige achtergrond van het Romeinse rijk uit de eerste eeuw kan zeggen: Ik begrijp die brieven. Voor veel mensen is Paulus te moeilijk, te abstract, te dogmatisch en daarom een gesloten boek. Toch heeft de kerk eeuwen, lang voordat de enorme stroom wetenschappelijke lectuur over het Nieuwe Testament verscheen, Paulus' brieven gelezen, hem gezien als een apostel door wie God Zijn heilsboodschap openbaarde. Om die reden hebben in alle eeuwen mensen door het geloof voor Paulus' prediking gebogen. Paulus' brieven werden vrijwel zonder discussie in de canon opgenomen, juist omdat de kerk er Gods heilsboodschap in beluisterde. Met mijn boek probeer ik een zekere sympathie te wekken voor Paulus, die in de dogmatiek misschien wel heel populair is, maar niet in de beleving van de gewone man. Door het schrijven ben ikzelf meer dan ooit gefascineerd door de apostel. Hij is een uiterst belangrijk getuige van het vroege christendom. Hebt u net zo'n binding aan Paulus' brieven als Augustinus en Luther, voor wie het lezen van Romeinen een beslissend keerpunt in hun leven werd? Op die conclusie lopen ook de 311 bladzijden over Paulus uit: Het perspectief van Paulus' leven en denken blijft de moeite van het overwegen waard, luidt de laatste overweging van prof. Den Heyer. |