Titel: Yes! De Bijbel
Uitgeverij: Nederlands Bijbelgenootschap
Haarlem, 1997
ISBN 90 6126 597 5
Pagina's: 128
Prijs: ƒ 17,50

Recensie door ds. W. N. Middelkoop - 16 september 1998

Gereformeerde schriftbeschouwing niet helder aanwezig

Geen warm onthaal
voor “Yes! De Bijbel”

Er verschijnen tegenwoordig regelmatig boeken die jongeren wegwijs willen maken in het Woord van de Heere. Behalve dagboeken verschijnen er boeken die jongeren duidelijk willen maken wat voor een boek de Bijbel is en hoe je deze moet lezen.

Het Nederlands Bijbelgenootschap komt met een uitgave waarmee het jongeren in hun eigen taal duidelijk wil maken wat de Bijbel is en voor hen persoonlijk wil zijn. Het zal duidelijk zijn dat we een dergelijk initiatief van harte toejuichen. Als het Woord van God ons lief is geworden, wensen we het ook in huis en hand van onze medemens. Het is immers het Woord dat de Heere gebruiken kan tot zaligheid.

Het boekje “Yes! De Bijbel” bestaat uit zes hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de Bijbel is ontstaan en samengesteld. Onder andere de verschillende testamenten, het goddelijk gezag en het ontstaan van de canon worden hierin besproken.

Zogenaamde hoogtepunten uit de Bijbel worden behandeld. Centrale bijbelgedeelten worden nader toegelicht. De verschillende literaire genres in de Bijbel worden besproken. In een afzonderlijk hoofdstuk wordt aangetoond hoe genres in de Bijbel kunstenaars hebben beïnvloed. Proza, poëzie, klassieke en moderne muziek, schilderkunst, cabaret en het Flevo-totaal-festival passeren de revue. Afgesloten wordt met een hoofdstuk waarin allerlei thema's worden toegelicht vanuit de Bijbel. Een leesrooster is bijgevoegd. Voor een jaar worden bijbelgedeelten aangedragen voor de dagelijkse lezing.

Kanttekeningen
Naast het goede dat we in dit boek aantreffen, maken we ook kritische kanttekeningen. De wijze van schrijven beoogt zo dicht mogelijk bij de jeugd te komen. Me dunkt, een loffelijk streven. Het taalgebruik wordt daarbij echter soms wel erg populistisch. Ik vrees dat daardoor bij de lezer niet overkomt dat het hier gaat om het heilige Woord van de Heere.

Hier en daar komen we ook uitspraken tegen die minstens de indruk geven niet geheel te stroken met de gereformeerde schriftbeschouwing. We noemen een enkel voorbeeld. Waar geschreven wordt over het gezag van de Bijbel, wordt de tegenstelling tussen de woorden van God en het woord van mensen in de Bijbel zo beschreven, dat gemakkelijk de gedachte kan ontstaan dat het spreken van de mens in de Schrift op geen enkele wijze gezaghebbend zou zijn. We stellen daar tegenover dat ook waar mensen spreken, soms zelfs afkeurenswaardig spreken, we toch op een bepaalde wijze van doen hebben met het Woord van God.

Wording
Bij het bespreken van de wording van de canon wordt met geen woord geschreven over de Heilige Geest. God de Heilige Geest heeft immers met gebruikmaking van de kerk, maar soms ook dwars door alle tegenstand heen, de canon tot stand gebracht. De Heilige Geest is niet alleen de auteur van de Bijbel maar ook de samensteller en conservator.

Mede door het feit dat de Groot Nieuws-vertaling is gebruikt, een populaire hedendaagse vertaling, heeft dit boekje in de gereformeerde gezindte geen warm onthaal te verwachten.