Titel: Het leven van Maria Magdalena
Auteur: ds. C. Harinck
Uitgeverij: Groen
Heerenveen, 1998
ISBN 90 5030 880 5
Pagina's: 99
Prijs: ƒ 19,95

Recensie door ds. D. Heemskerk - 16 september 1998

Ds. C. Harinck trekt heldere lijnen naar dagelijkse praktijk

Het leven van Maria Magdalena

Het boekje “Het leven van Maria Magdalena” handelt over een van de discipelinnen van de Heere Jezus. Het boekje valt in vier delen uiteen. Maria Magdalena als bezetene van zeven duivelen; als discipelin van Jezus; als zoekende haar Heere en Zaligmaker, en als boodschapster van goede tijding.

Het is een goed leesbaar boekje geworden, waarin ds. C. Harinck op eenvoudige wijze en op grond van de Schrift heldere lijnen trekt naar de praktijk van het dagelijks leven en waarin ook onderwijs gegeven wordt aangaande het geestelijk leven. De schrijver maakt onder andere duidelijk dat er verschil is tussen depressiviteit en “van de duivel bezeten zijn”. Dit is beslist niet hetzelfde. Opmerkelijk is inderdaad dat vele duivelse machten openbaar komen tijdens de rondwandeling van Christus op aarde en dit is een zeker, een gewis teken dat waar God Zijn Kerk vergadert, de duivel op allerlei wijze zijn krachten inspant om de voortgang van Zijn Goddelijk genadewerk tegen te staan.

De schrijver wijst erop dat niet elk kind van God altijd duidelijk weet de plaats en tijd van het begin van zijn bekering, anderzijds dat elk die door de Heere bearbeid wordt wel ondervindelijke kennis van zonde en genade persoonlijk ervaart. Het zaad van het Woord en de kracht van Gods Geest schenken zulke werkingen in het hart van de zondaar dat dit niet buiten hem of haar omgaat. De gevangenschap van de duivel kan op allerlei wijze zich openbaren. Het kan ook zijn dat wij in de strik van de dode lijdelijkheid vastzitten. Hoewel de macht van satan gebroken wordt, ondervindt de oprechte tot zijn laatste snik diens kracht. Er is geen afval der heiligen en toch is er een gedurige strijd, maar hoe vertroostend voor de ware strijder, want de strijd is gewonnen en de overwinning is zeker.

Vrouwen
Ds. Harinck geeft ook duidelijke schriftuurlijke lijnen, die zeker in onze tijd gezegd moeten worden. De vrouw heeft haar plaats vooral in het gezinsleven. Maria Magdalena heeft een bijzonder bevoorrechte positie ingenomen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft zij geen gezin gehad, zodat zij in staat was de Zaligmaker te volgen; echter, dit kan ook terwijl wij onze plichten in de huishouding waarnemen. Vrouwen zijn dan beslist geen tweederangs christenen. Haar taak, plaats en roeping als vrouw en moeder (als haar dit gegeven wordt) verdient respect. De regering echter in huis en kerk wordt hun niet toegestaan.

Het hoofdkenmerk van het ware leven is de liefde. Dat is duidelijk. Een kind van God kan zwak zijn in het geloof, vol verwarring zijn of dwaalwegen bewandelen, maar één ding is zeker, hij is geen vreemdeling van de liefde. De grond der zaligheid is de eeuwige verkiezende liefde Gods in Christus geopenbaard en dit wekt op de wederliefde in het hart Zijner gunstgenoten. Ook berust het leven der genade niet op bijzondere openbaringen, stemmen en gezichten, maar het is de Heilige Geest, Die licht geeft in en kracht schenkt uit het Woord van God.

Strijd en lijden
Het is goed om elke keer hierop te wijzen. Als wij waarlijk discipel(in) van Hem mogen zijn, betekent dat echter ook strijd en lijden. Dan zullen wij ons kruis op ons moeten nemen achter Hem aan. Het kruis dat Hij voor ons geschikt acht. De liefde wordt ook beproefd. De Heere gaat wegen die Zijn volk niet wil en niet kan begrijpen; toch blijven ze Hem aankleven. Het is geen zaad op steenachtige plaatsen, maar het zaad van het Woord viel door genade in het hart. Dat is een duidelijk onderscheid met de schijngelovige, die terugkeert als de stormwind opsteekt.

Helder geeft de schrijver de verhouding tussen geloof en gevoel weer aan de hand van de levensgeschiedenis van Maria Magdalena. Alleen het verstand is niet genoeg, maar alleen te rusten op allerlei gevoeligheden is ook niet de rechte weg, ja het werk des Heeren gaat menigmaal tegen het gevoel in. Maria mag horen uit de mond van Jezus, dat zij en de ganse Kerk door Hem tot de Vader teruggebracht is, want Hij vaart op tot Zijn Vader en hun Vader. In en door Hem ligt het kindschap vast.

Kwelling
Of de kwelling van de zeven duivelen voor Maria Magdalena bestaan heeft uit de gedachte dat zij een verworpene was, waag ik te betwijfelen (blz. 13). Zeker, haar bevrijding was een godsdienstige bevrijding, maar genezing en geestelijk herstel vallen wel meer samen in het Evangelie.

Op bladzijde 43 lijkt het alsof de schrijver oefening van het geloof en de vrucht van het geloof met elkaar verwart. De uitgaande daad van het geloof kan toch immers niet zijn zonder de geestelijke vereniging van Christus in het geloof? Dit zijn maar enkele opmerkingen, die niets afdoen aan het feit dat ons hier een helder boekje geboden wordt, waarin de schrijver op grond van het Woord eenvoudig onderwijs geeft, en rake onderwijzingen geeft aangaande de praktijk van het geestelijk leven.