Boekrecensie |
Titel: Kernteksten over de stad Auteur: drs. C. van Duijn Uitgeverij: De Groot Goudriaan, Kampen, 2001 ISBN 90 6140 751 6 Pagina's: 95 Prijs: 15,90
|
Recensie door ds. J. Westerink - 26 september 2001
Amsterdam is anders dan AntiochiëDe stad krijgt in de Bijbel een verrassende aandacht. Het thema is in onze verstedelijkte samenleving erg actueel. In de serie Schriftwerk, een handreiking voor meditatie en bijbelstudie, verscheen een deeltje Kernteksten over de stad. Er staan mooie en verrassende dingen in, maar als geheel laat het boek een onbevredigend gevoel achter. Het is een goede gedachte van de redactie van Schriftwerk om aan de stad een deeltje te wijden. Auteur is drs. C. van Duijn, predikant van de hervormde Noorderkerk in het hartje van Amsterdam. Van het begin tot het eind is merkbaar hoezeer hij zich bij het onderwerp betrokken weet. De stad en de mensen van de stad gaan hem zeer ter harte. En dus ook de vraag hoe het Evangelie daar tot klinken moet worden gebracht. De vragen die in het boekje klinken zijn door drs. Van Duijn zelf heengegaan. Soms denk je dat de schrijver zijn eigen betrokkenheid op de stad projecteert op mensen in de Bijbel, bijvoorbeeld als hij spreekt van de indrukwekkende gerichtheid van Abraham op de stad, of van Paulus als een echte stadsmens. Sinds enkele jaren ben ik zelf ook stadspredikant al is de situatie van de Amsterdamse Noorderkerk heel anders dan die van de Utrechtse Mattheuskerk. Ik voel er iets van hoe die stad met al zijn mensen, de stad waar je geplaatst bent en waar de gemeente haar plaats heeft, je bezig kan houden. Met verwachting greep ik daarom naar deze Bijbelstudies over de stad.
Zinkende steen De tekening van de situatie in Antiochië geeft een bijzonder reliëf aan wat we in Handelingen lezen over de gemeente daar. De boodschap van Seraja in Jeremia 51 wordt heel aanschouwelijk dichtbij gebracht. Babel, de stad van de mens, de stad van de wereld, gaat onder zoals de steen van Seraja wegzinkt in de Eufraat. Zo zal het gebeuren, al lijkt de boodschap niet meer effect te hebben dan een steen die in het water valt: even een rimpeling, en alles gaat gewoon verder. Ook in het hoofdstuk over de hofstad het nieuwe Jeruzalem staan prachtige opmerkingen.
Wonen in tenten Allereerst heeft de auteur zich er te weinig rekenschap van gegeven wat de Schrift onder de stad verstaat. We komen die dingen wel tegen, maar was het niet nodig geweest eerst te ontdekken wat de stad is in bijbels licht? Waarom bouwde Kaïn een stad? En waarom woonde Abraham in tenten, nadat hij uit de stad door God was weggeroepen? Wat is de stad van God, de stad die de tentbewoners, Gods vreemdelingen op aarde, verwachten? En wat is de stad van de mens, de stad van de wereld? Wat is het onderscheid tussen Babylon en Jeruzalem? Nogmaals, we lezen daar wel een en ander over, maar ik krijg het gevoel dat dit onderscheid niet voldoende doordacht is, en dat daarom soms op een ongenuanceerde manier over de stad wordt gesproken. Dat brengt me bij een tweede punt: Wordt in deze Bijbelstudies niet te geforceerd een soort theologie van de stad gepropageerd? Ik weet wel dat meerderen zo spreken vandaag. Maar voor mij is het de vraag of je kunt zeggen dat Paulus speciaal een opdracht voor de stad had. Lag het niet voor de hand dat de apostel in een aantal steden vooral zijn werkterrein vond? Omdat hij per schip reisde kwam hij eerst in een havenstad aan. En moest hij niet in de stad zijn omdat zich daar de synagogen bevonden? Daar verkondigde Paulus steeds eerst het Evangelie: Eerst aan de Jood, schrijft hij. Trekken wij niet teveel conclusies uit het woord stad in Handelingen waren al die steden te vergelijken met een grote stad als Amsterdam?
Kapstok Ronduit moeite heb ik met een bijbelstudie over Johannes 1: 14a: Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. De tweede zin van dit hoofdstuk luidt: In dit hoofdstuk denken wij samen na over het wonen van de christen in de stad. Dit kan zo niet, temeer als in dit hoofdstuk gesproken wordt over het incarnatiemodel. We hebben behoefte aan bijbelstudies waarin wij lezen wat er staat. Om vervolgens te verstaan wat wij lezen.
|