Boekrecensie |
Titel: De kerk op adem Auteur: drs. P. J. Vergunst (red.) Uitgeverij: Groen Heerenveen, 2001 ISBN 90 5829 189 8 Pagina's: 179 Prijs: 24,95 |
Recensie door ds. J. Westerink - 15 augustus 2001
Bundel biedt bezinning op positie hervormd-gereformeerden
Ballingen in een Babel-cultuurWelke plaats neemt de kerk in te midden van de wereld van de 21e eeuw? De bundel De kerk op adem probeert op die vraag een antwoord te geven. Het boek wil laten zien welke invloeden het hervormd-gereformeerde deel van de Hervormde Kerk ondergaat vanuit het geheel van die kerk, en vanuit de evangelische beweging en de reformatorische kerken. plattekstTer gelegenheid van het terugtreden van dr. ir. J. van der Graaf als algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk belegde het hoofdbestuur van de bond in de zomer van 2000 een symposium over het thema De kerk op adem. De ondertiteling luidde: Hervormd-gereformeerden in een driestromenland. De referaten die toen gehouden werden, zijn in uitgewerkte vorm en met een aantal aanvullingen gebundeld in een boek dat het thema van het symposium als titel heeft meegekregen. In het boek komen wezenlijke en actuele vragen aan de orde, die hier toegespitst worden op het gereformeerde deel van de Hervormde Kerk, maar die evenzeer andere kerken van de gereformeerde gezindte raken. Alleen daarom al is het goed dit boek te lezen en zich op de vragen die gesteld worden te bezinnen. Wie dat doet zal veel herkenbaars ontdekken, veel waarmee hij zal instemmen, maar ook het nodige afhankelijk van de eigen plaats binnen het geheel dat vragen oproept. Niet alle wegen die gewezen worden zijn begaanbare wegen voor wie bij het licht van Gods Woord zijn weg zoekt.
Drie stromen
Besmet Dr. Blei gaat in zijn artikel vooral in de richting van aanpassing. Hij spreekt van het pek van de cultuur, waar je niet alleen mee besmet wordt omdat je ermee omgaat. Naar zijn gedachte moeten wij ons ook willen laten besmetten. De gereformeerde belijdenis behoeft ons daarbij niet in de weg te staan, omdat het in die belijdenis meer gaat om een grensbepaling dan om een inhoudelijke beschrijving van wat de kerk gelooft en belijdt. De consequentie van die opvatting wordt zichtbaar in het voorbeeld dat Blei geeft op blz. 43, waar hij naar mijn gedachte de grens overschrijdt van wat de Schrift zegt over verzoening door het kruis van Golgotha.
Somber gestemd Ds. Moerkerken ten slotte is het somberst gestemd over de cultuur en pleit voor het isolement. Hij sluit zich in zijn spreken over de bevindelijk gereformeerden aan bij de dissertatie van dr. C. S. L. Janse. Ds. Moerkerken typeert de prediking die deze groep lief is en hun levenshouding. Voor hem is het niet de belangrijkste vraag of wij relevant zijn voor de samenleving waarin de kerk een plaats heeft. Hij verwijst naar Paulus, die niet relevant was voor de mannen op de Areopagus, maar die wel een boodschap had. Een zin in zijn artikel die mij bijzonder aansprak wil ik u niet onthouden: Persoonlijk ben ik er tot in mijn nieren van overtuigd dat het een aperte leugen is dat de bevindelijk gereformeerde prediking zoals die vanouds onder ons is gebracht, 'niet meer landen' zou bij de jeugd (blz. 83). Misschien leggen we verschillende accenten, maar fundamenteel en principieel ben ik het daar hartgrondig mee eens.
Babel-cultuur Ik begrijp, meen ik, wat Verboom daarmee bedoelt. Maar toch kan ik hem niet volgen. Is er bij Abraham toch ook niet allereerst de breuk met de wereld van Ur, zoals bij Mozes met die van Egypte? Wat mij opvalt ook in het artikel van Kamphuis, waarvoor ik veel waardering heb is dat de aanpassing nadrukkelijk wordt afgewezen. Maar hoe zit het met het isolement? Kan er niet een moment komen dat Gods volk zich moet terugtrekken in het isolement? Wanneer onze cultuur naar het woord van prof. dr. ir. E. Schuurman de trekken vertoont van een Babel-cultuur, klinkt dan niet de roepstem van God zoals wij die lezen in Openbaring 18: Gaat uit van haar, Mijn volk? Gedateerd Doelstelling van opstellers en schrijvers is te komen tot voortgaande en gezamenlijke bezinning. Van harte hoop ik dat deze bedoeling wordt bereikt. Het gaat in de kerk niet om onze zaak, maar om Gods zaak.
|