Boekrecensie |
Titel: Jacobus Fruytier. Een strijdvaardig vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie Auteur: J. Koolen Uitgeverij: De Banier Utrecht, 2000 ISBN 90 336 0480 9 Pagina's: 320 Prijs: 39,50
|
Recensie door dr. W. van 't Spijker - 27 juni 2001
Koolen schreef sympathiek boek over orthodox theoloog
Fruytier waakte over zuivere leerJacobus Fruytier (1659-1731) was een stevige, dogmatisch aangelegde predikant, die waakte over de zuivere leer. De hervormde emeritus predikant J. Koolen schreef een sympathiek boek over deze polemicus. Niet iedere emeritus kan zeggen wat de schrijver van dit boek te kennen geeft, namelijk dat het emeritaat de gelegenheid bood om een boek van dit kaliber samen te stellen. Dit dwingt respect af. Intussen vermoeden we dat veel materiaal eerder werd verzameld. Het werk, dat de figuur van Fruytier tekent, bevat een hoeveelheid gegevens die getuigenis aflegt van een bekendheid die wel moet berusten op een langduriger interesse in Fruytier. Is hij werkelijk een vertegenwoordiger van de ons zo bekende beweging van de Nadere Reformatie? De vraag is maar welke maatstaf men daarvoor aanlegt. Het laatste hoofdstuk wil daarover uitsluitsel geven.
Antinomianen Na dit overzicht over de pennevruchten van Fruytier volgen hoofdstukken die een meer thematische opzet hebben. Fruytier verzette zich tegen de opvattingen van de antinomianen, zoals de destijds bekende Jacobus Verschoor met zijn groepering van de Hebreeën dikwijls werden genoemd. De beschrijving ervan vinden we in hoofdstuk drie. Bekend is het boek dat een aantal herdrukken kreeg: Sions Worstelingen. Het kwam op de markt, maar vond beslist niet ieders instemming. Fruytier kwam erdoor in moeilijkheden, die hem het leven zuur maakten. De geschiedenis van de druk en de geweigerde approbatie wordt in hoofdstuk vier beschreven. Vervolgens komt kort het thema van Fruytiers houding ten opzichte van de Joden aan de orde, nogal verschillend van de open gedachten van Brakel en Hellenbroek, en typerend voor een visie die blijvend onderdak zou vinden in een deel van de Nadere Reformatie. Zij hing samen met de beschouwing van de geschiedenis die men bij de Rotterdamse dominee kan waarnemen, getekend in hoofdstuk zes. Verder is er een onderdeel over Fruytiers aandacht voor de jeugd kort in hoofdstuk 7 en een over de strijd met Roëll en Lampe in hoofdstuk 8.
Nadere Reformatie Fruytier was een stevige, dogmatisch aangelegde predikant die waakte over de zuivere leer. Hij hanteert thema's die eigen zijn aan de beweging als zodanig. Maar vergeleken met Udemans,Teellinck, Lodenstein en anderen, en vooral ook met Voetius zelf, treedt een element op de achtergrond, dat ons juist in de beweging zo sympathiek is: die van de warme, innige vroomheid, waarin de gloed is te herkennen van de hartelijke gemeenschap met Christus, zoals deze in strijd en overwinning, in aanvechting en hoop ervaren wordt. Op dat punt is hij anders.
Polemicus Koolen schrijft genuanceerd en roept ook op tot een genuanceerd oordeel. Dat maakt het boek sympathiek. De Nadere Reformatie kende vele nuances, en men moet niet zweren bij de ene. Karakters deden ook toen al zo veel, goed en soms kwaad. Oriëntatie op de Nadere Reformatie is nuttig, wanneer men de variëteit er wezenlijk bij laat behoren.
|