Boekrecensie |
Titel: Geloven in zekerheid? Gereformeerd geloven in een postmoderne tijd Redactie: Koert van Bekkum en Rien Rouw Uitgeverij: De Vuurbaak Barneveld, 2000 ISBN 90 5560 206 X Pagina's: 165 Prijs: 34,75
|
Recensie door ds. H. van den Belt - 16 mei 2001
Vragen en twijfels onderdompelen in geschriften psalmisten
Zekerheid in de verdachtenbankTwijfelzucht is de zielsziekte van onze eeuw geworden, merkte de theoloog Herman Bavinck honderd jaar geleden op. In de 21e eeuw wordt de twijfel helemaal niet meer als een ziekte wordt beschouwd: nu zit de zekerheid in de verdachtenbank. Waarheid is subjectief. Iets is waar omdat het waar is voor mij. Verder niet. In gereformeerd-vrijgemaakte kring verscheen het boek Geloven in zekerheid? Het vraagteken in de titel is veelzeggend. Zou het een kwarteeuw geleden geen uitroepteken geweest zijn? In elk geval probeert het boek en het gelijknamige congres in november 1999 verantwoording af te leggen van gereformeerd geloven in een postmoderne tijd. Deze poging is te waarderen, want het is onze roeping om de boodschap van het Evangelie ook nu te vertolken. Als we ons isoleren, blokkeren wij het getuigenis. Als we ons daarentegen openstellen voor de postmoderne en twijfelzieke tijdgeest, lopen we het gevaar om de dingen kwijt te raken die onder ons volkomen zekerheid hebben. Het boek beweegt zich tussen deze twee polen. In het eerste hoofdstuk geeft prof. G. Glas een heldere analyse van ons postmoderne probleem, dat hij vooral in contactverlies ziet. Verstand en gevoel hebben het contact met elkaar verloren. Beide hebben hun afhankelijkheid van God verloren. Het gevolg is onverschilligheid en nietszeggendheid. Het probleem is niet onoplosbaar. Glas geeft een richting aan waarin de oplossing gezocht moet worden: de doorbreking van de autonomie van het menselijke denken. We moeten bij God beginnen. Het is dezelfde oplossing die altijd tegenover het verlichtingsdenken is geplaatst. Is deze 'oplossing' wel echt berekend op de postmoderne tijd? In reactie op Glas schrijft dr. G. van den Brink dat hij het postmodernisme ook als tegenbeweging wil kenschetsen. Daarom kiest hij voor een andere benadering. Kan de kloof misschien gedicht worden door opnieuw te benadrukken dat geloven een wils-daad is? Wie worstelt met onzekerheid kan niets beters doen dan zijn vragen en twijfels voortdurend onderdompelen in de geschriften van psalmisten en profeten. Treffend en herkenbaar!
Spreken van de slang Nu moeten we niet denken dat het relativeren van deze synode-uitspraak onherroepelijk leidt tot ondermijning van het schriftgezag. Zelfs Assen heeft immers de ondermijning van dat gezag niet kunnen afwenden. Het water van de schriftkritiek is door de gereformeerde dijk heen gesijpeld, en daarna is het heel snel gegaan! Misschien was de schriftopvatting van Assen vooral te weinig bevindelijk. Het geheim van het schriftgezag is niet op formule te brengen, zelfs niet op de formule van zintuiglijk waarneembaarheid. Het gezag van de Schrift heeft een bevindelijk karakter. Mijn schapen horen Mijn stem Is het onderscheid dat Van Bekkum maakt tussen geschiedenis en geschiedschrijving echter wel zo gelukkig? Wordt de kloof tussen werkelijkheid en bijbelverhaal dan niet steeds groter? Hoe kun je voorkomen dat je zo op den duur toch de historische Jezus verliest? Van Bekkum vindt in ieder geval dat gereformeerden voor hun geloofszekerheid hun uitgangspunt duidelijker moeten nemen in de bijbelse geschiedschrijving zelf. Daarmee kunnen we instemmen.
Belijdenis Dit boek uit Kampen, dat nog meer biedt, wil een doordenking zijn van de geloofszekerheid in onze tijd. Die doordenking is nodig voor de communicatie van het Evangelie, met behoud van het vaste fundament.
|