Boekrecensie |
Titel: Bernardus Smijtegelt, dienstknecht van God Auteur: S. D. Post Uitgeverij: Den Hertog Houten, 2001 ISBN 90 331 15220 Pagina's: 201 Prijs: 38,50
|
Recensie door dr. H. Florijn - 9 mei 2001
Evenwichtig verhaal over achttiende-eeuwse volksprediker
Barent werd Bernardus SmijtegeltBarent Smijtegelt was de naam, aldus de inschrijving in het doopboek van de gemeente van Goes. Later werd het Bernardus. Waarom eigenlijk? Er is toch niets mis met de naam Barent? Die gaf aan dat het kind vernoemd was naar een oudoom, Barend Langenes geheten, een in zijn tijd niet onvermaard persoon. Hij zette zijn handtekening in de eerste Statenbijbels om aan te geven dat het authentieke exemplaren waren. Bernardus Smijtegelt dus. Met zijn biografie wil dr. S. D. Post, om het in zijn eigen woorden te zeggen, een evenwichtig verhaal brengen over deze achttiende-eeuwse volksprediker. Smijtegelt werd misschien wel de bekendste vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie, een man die vele geschriften op zijn naam heeft staan. Een grote oogst aan preken, waarvan er echter niet één door hem zelf werd uitgeschreven. Al die honderden leerredenen werden door hoorders opgenomen en zagen pas na zijn overlijden het licht. Ze worden nog steeds herdrukt en dat is opvallend. Het wijst erop dat deze predikant iets te zeggen moet hebben gehad. Post heeft in zijn boek geprobeerd in kaart te brengen wat dat was. Eerst staat hij daartoe stil bij Smijtegelts afkomst, daarna bij de studie in Utrecht vanaf 1683, zijn ambtsperiode te Borssele van 1689 tot 1692, zijn werk als predikant te Goes tot 1695 en dat te Middelburg, waar hij tot zijn dood in 1739 zou blijven, de laatste vier jaar als emeritus predikant. Het boek besluit met bijlagen over Smijtegelts naam en uiterlijk, de genealogie van zijn familie en een (niet volledige) verantwoording van de literatuur.
Politiek Ook bij Smijtegelts tijd staat de schrijver uitvoerig stil. Veel heeft Post daarbij aangehaald uit de bundels van Smijtegelt zelf. Terecht, want inderdaad kom je in de leerredenen veel tegen over de eigen dagen van de predikant. Deze hield zijn mening niet voor zich: over allerlei politieke kuiperijen, factievorming in de kerkenraad, de zondagsheiliging en de veepest sprak hij zich uit. Volgens Post openbaarde zich juist hierin het eigene van de achttiende-eeuwer: De kracht van Smijtegelt zit hem niet in de manier waarop hij de theologie bedreef, maar in de wijze waarop hij het gewone volk aan zich wist te binden. Hij trok met een machtige zwaai van zijn arm het hele dagelijkse leven zijn preken binnen.
Bevindelijk Tot een beschrijving van de theologie van Smijtegelt is hij echter niet gekomen. Waarom niet? In zijn Ten geleide lezen we: Zijn bekendheid kan Smijtegelt niet gekregen hebben doordat hij een belangrijke bijdrage leverde aan de theologie van de Nadere Reformatie. Is dat zo? Ik weet het niet. Wie de bundels doorneemt, merkt dat achter de preken een indrukwekkend theologisch stelsel ligt, een stelsel waarover toch meer te zeggen is dan nu gebeurt. Smijtegelts theologie was misschien geen origineel systeem, en mogelijk zeer gepopulariseerd, maar onmiskenbaar was het geheel eigen en diep doorleefd.
Autoriteit Het is de enige kanttekening die ik heb bij dit goede boek over die bijzondere predikant. Je kunt niets dan lof hebben voor de wijze waarop Post Smijtegelts leven en tijd heeft beschreven. Veel kan men uit deze biografie opsteken over die merkwaardige achttiende-eeuwse dienstknecht van God, wiens naam bijna een begrip is geworden.
|