Boekrecensie |
Titel: Nikolaus Ludwig Graf von Zinzendorf; Seine Lebensgeschichte Auteur: Erika Geiger Uitgeverij: Hänssler Holzgerlingen, 2000 ISBN 3 7751 2839 5 Pagina's: 316 Prijs: DM 19,95
Titel: Nikolaus Ludwig Graf von Zinzendorf und die Herrnhuter Brüdergemeine; Geschichte, Spiritualität end Theologie
Titel: Nikolaus Ludwig Graf von Zinzendorf; Selbstzeugnisse und Bilddokumente; Eine Biografie
Titel: Er der Meister, wir die Brüder; Eine Auswahl seiner Reden, Briefe und Lieder
Titel: Zinzendorf und die Herrnhuter Brüdergemeine 1700-2000
|
Recensie door J. M. D. de Heer - 15 november 2000
De eigen weg van een originele graafIn vele opzichten ging hij een eigen weg. Daarom zijn de opvattingen van Nikolaus Ludwig Graf von Zinzendorf niet zomaar onder één noemer te brengen. Toch is er een centraal gegeven, dat vele lijnen samenvat: de navolging van de lijdende Heiland. De publicaties die ter gelegenheid van Zinzendorfs 300e geboortedag zijn verschenen, bieden een samenhangend inzicht in het gedachtegoed van de graaf, die in zijn tijd zowel vereerd als veracht, bewonderd als bekritiseerd werd. De feestelijkheden rond het Zinzendorf-jubileumjaar zijn vrijwel achter de rug. Door middel van tentoonstellingen, een groots symposium, een kunstleerpad en series lezingen heeft de door de graaf gestichte Broedergemeente bijna alle aspecten van Zinzendorfs leven en werk belicht. Morgen heeft in Slot Zeist nog een jubileumsymposium plaats. Met het oog daarop slaan we een blik in een blijvend aandenken aan het 300e geboortejaar: vijf publicaties van en over Zinzendorf, zijn leven, zijn theologie, zijn erfenis.
Biografie Ook van de hand van Erich Beyreuther, een van de grootste kenners van Zinzendorf, verscheen een biografie van de graaf. Rond 1960 publiceerde hij al een driedelig standaardwerk over Zinzendorf; vanaf 1970 is hij redacteur van de verzamelde werken van Zinzendorf, waarvan inmiddels zo'n 60 delen zijn verschenen. Zijn biografie plaatst het leven van de graaf in een breder perspectief dan het boek van Geiger. Hoewel de hoofdtrekken van Zinzendorfs leven al sinds vele jaren bekend zijn en de twee publicaties in dat opzicht niet directe nieuwe gegevens daaraan toevoegen, blijft het nuttig om eerst kennis te nemen van de levensgeschiedenis van de graaf. Juist bij Zinzendorf blijkt een nauwe samenhang tussen zijn persoonlijke ervaringen en zijn geestelijke ontwikkeling, die een eigen karakter heeft te midden van de lutherse orthodoxie en het piëtisme van zijn dagen.
Bronnen Als kennismaking met Zinzendorfs gedachtegoed is de bronnenuitgave van Dietrich Meyer nuttig. Het is een nauwkeurig samengestelde selectie, gegroepeerd rond de thema's levensloop, stichting en verdediging van zijn initiatief te Herrnhut, theologie en liederen. De grenzen tussen de rubrieken zijn vloeiend. Als Zinzendorf over zijn leven schreef, had dit nogal eens een apologetisch motief, terwijl hij in zijn liederen veel persoonlijke ervaringen neerlegde. In zijn inleidend hoofdstuk noemt Meyer zijn boek vooral een hulp voor hen die zich interesseren in de vroomheid van Zinzendorf. Daarmee wijst hij op het centrale motief in Zinzendorfs leven en werk: een vroomheid geënt op het lijden van Christus.
Schriftbeschouwing De Heiland was voor Zinzendorf het midden van de Schrift. In Hem vinden tegenstrijdigheden in de Bijbel hun harmonie. Aan de andere kant is de Bijbel zonder band aan Christus niet te begrijpen en word je nooit bijbelvast, stelde Zinzendorf. Bijbelvast ben je ook niet als je honderd bewijsplaatsen voor een dogma weet op te sommen, maar als je alles wat je hoort geestelijk op zijn waarde kunt schatten, als je de overeenkomst of het verschil met de Geest van de Schrift herkent. Zijn bijna exclusieve gerichtheid op de persoon van de Heere Jezus bracht Zinzendorf ook tot gedachten die vreemd waren aan de reformatorische theologie. Zo stelde hij Jezus gelijk aan de Schepper van hemel en aarde, terwijl hij in de Heilige Geest het 'moederambt' binnen het Goddelijke wezen vertegenwoordigd zag.
Karakter Uit de studie van Zimmerling blijkt duidelijk de eenheid in het denken van Zinzendorf. Zijn Broedergemeente richtte hij consequent in vanuit de praktijk van de navolging van Christus. Dat klinkt door in zijn visie op het onderwijs, de arbeidsethiek, standsverschillen worden overwonnen door broederliefde, confessionele verschillen worden opgelost door de eenheid in de Heiland en de positie van de vrouw man en vrouw zijn voor hem gelijkwaardig en mogen beiden functies en ambten binnen de gemeente vervullen. De Broedergemeente was een tastbaar experiment van Zinzendorfs idealen.
Wesley In latere tijd vatten in de Broedergemeente nieuwe overtuigingen post. Openheid voor eigentijdse filosofische stromingen en een hernieuwd teruggrijpen op de oude opwekkingstheologie wisselden elkaar af. Zinzendorfs theologie neemt in de hedendaagse prediking en vroomheid binnen de Broedergemeente slechts een zeer bescheiden plaats in, concludeert Meyer. Zinzendorf wordt nog wel wetenschappelijk bestudeerd, maar de oorspronkelijke identiteit en inrichting van de Broedergemeente is prijsgegeven. Een probleem vindt Meyer dat niet. De Broedergemeente is bereid geweest zich te ontwikkelen in rapport met de tijd. Toch kan ook de vraag gesteld worden of Zinzendorfs verzet tegen dogmatische belijndheid zich niet gaat wreken. De brede oecumenische gezindheid Zinzendorf toonde zelf al openheid voor rooms-katholieken brengt ook de vraagstukken die binnen de oecumene leven. De in gang gezette discussie omtrent homoseksualiteit zal meer duidelijk maken hoe de herrnhutters het Evangelie vertalen in de praktijk van het gemeenteleven.
|